Českým drahám hrozí pokuta ve výši až čtyř miliard korun za údajný kartel. Informaci jako první zveřejnil SeznamZprávy o tom, že se český státní podnik v roce 2015 snažil přimět rakouské státní dráhy ÖBB, aby neprodávaly své ojeté vozy soukromému dopravci RegioJet. Teď kvůli tomu čelí vyšetřování Evropské komise.

SeznamZprávy své zjištění opírají o pět let starou e-mailovou konverzaci mezi manažerem Českých drah Radkem Dvořákem, který v té době vedl kancelář náměstkovi odpovědnému za osobní dopravu Michalu Štěpánovi, a manažerkou národní železniční společnosti ÖBB Silvií Kaupou.

E-maily zabavila Evropská komise (EK) v sídle drah při razii v létě 2016. Dvojice v nich řeší prodej vagonů, které v té době vlastnila ÖBB a v rámci modernizace je chtěla prodat.

Dvořák se v konverzaci zmiňuje, že má o vozy zájem slovenská společnost WGS (Wagon Service) a český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, RegioJet 80 tisíc.

“Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,” píše Dvořák rakouské kolegyni, která měla v dceřiné firmě ÖBB-Personenverkehr na starosti oblast dálkové osobní dopravy.

K tématu

O den později se českému manažerovi dostalo potěšující odpovědi. “Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,” odepsala Kaupa.

“WGS by bylo v pohodě? Nebo by České dráhy zajímalo koupit si ty vagony samy?” dodala ještě manažerka. Naznačila tím, že jsou ÖBB ochotny ignorovat i cenově výhodnější nabídku a dát přednost Českým drahám.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  České dráhy spouští předvánoční prodej jízdenek pro nový jízdní řád. Vyprodáno bude druhý prosincový víkend

Jak podotkly dva na sobě nezávislé zdroje, pro začínající firmy jsou ojeté vozy cenově podstatně dostupnější než nové. I vyřazené rakouské vagony jsou na české poměry stále relativně komfortní, a tak o ně byl v minulosti zájem i mezi českými dopravci včetně ČD.

Podnikatel Radim Jančura, majitel RegioJetu, neměl o komunikaci mezi Dvořákem a Kaupou tušení. Na podivnou změnu přístupu ze strany rakouských drah při prodeji ojetých vozů si ale vzpomíná.

Jak také dokládají zprávy z médií té doby, Jančura se o vozy s ČD neustále přetahoval. “O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,” citovala média tehdy Radima Jančuru.

V případu figuruje i Slovensko

Když se na e-maily přišlo při razii před čtyřmi lety, Dvořák byl jedním z těch, kteří proti zásahu hlasitě protestovali. Evropská komise případ údajných nezákonných obchodních dohod řeší pod názvem Twins a kromě ČD a ÖBB vyšetřuje i Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Má podezření, že se trojice středoevropských dopravců domluvila na společném postupu, aby zabránila prodeji ojetých vozů menším soukromým dopravcům s cílem omezit konkurenci na trhu. ÖBB v roce 2016 oznámily, že již další ojeté vozy nebudou prodávat.

Letos v lednu navíc v celém případu přišel zlom, když Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku po letech zkoumání definitivně rozhodl, že má EK právo použít část dokumentů zabavených při razii v roce 2016.

Českým drahám hrozí při prokázání kartelu pokuta až deset procent z ročních tržeb, tedy zhruba čtyři miliardy korun.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments