Českým drahám hrozí pokuta ve výši až čtyř miliard korun za údajný kartel. Informaci jako první zveřejnil SeznamZprávy o tom, že se český státní podnik v roce 2015 snažil přimět rakouské státní dráhy ÖBB, aby neprodávaly své ojeté vozy soukromému dopravci RegioJet. Teď kvůli tomu čelí vyšetřování Evropské komise.

SeznamZprávy své zjištění opírají o pět let starou e-mailovou konverzaci mezi manažerem Českých drah Radkem Dvořákem, který v té době vedl kancelář náměstkovi odpovědnému za osobní dopravu Michalu Štěpánovi, a manažerkou národní železniční společnosti ÖBB Silvií Kaupou.

E-maily zabavila Evropská komise (EK) v sídle drah při razii v létě 2016. Dvojice v nich řeší prodej vagonů, které v té době vlastnila ÖBB a v rámci modernizace je chtěla prodat.

Dvořák se v konverzaci zmiňuje, že má o vozy zájem slovenská společnost WGS (Wagon Service) a český RegioJet. Slovenská firma údajně nabízí za jeden vůz 60 tisíc eur, RegioJet 80 tisíc.

“Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,” píše Dvořák rakouské kolegyni, která měla v dceřiné firmě ÖBB-Personenverkehr na starosti oblast dálkové osobní dopravy.

K tématu

O den později se českému manažerovi dostalo potěšující odpovědi. “Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,” odepsala Kaupa.

“WGS by bylo v pohodě? Nebo by České dráhy zajímalo koupit si ty vagony samy?” dodala ještě manažerka. Naznačila tím, že jsou ÖBB ochotny ignorovat i cenově výhodnější nabídku a dát přednost Českým drahám.

Jak podotkly dva na sobě nezávislé zdroje, pro začínající firmy jsou ojeté vozy cenově podstatně dostupnější než nové. I vyřazené rakouské vagony jsou na české poměry stále relativně komfortní, a tak o ně byl v minulosti zájem i mezi českými dopravci včetně ČD.

Podnikatel Radim Jančura, majitel RegioJetu, neměl o komunikaci mezi Dvořákem a Kaupou tušení. Na podivnou změnu přístupu ze strany rakouských drah při prodeji ojetých vozů si ale vzpomíná.

Jak také dokládají zprávy z médií té doby, Jančura se o vozy s ČD neustále přetahoval. “O starší vozy ÖBB jsme měli zájem vždy. Pokaždé když něco prodávali, tak jsme byli u toho. Ale od určité doby šlo už vše na České dráhy a my nekoupili ani kolo,” citovala média tehdy Radima Jančuru.

V případu figuruje i Slovensko

Když se na e-maily přišlo při razii před čtyřmi lety, Dvořák byl jedním z těch, kteří proti zásahu hlasitě protestovali. Evropská komise případ údajných nezákonných obchodních dohod řeší pod názvem Twins a kromě ČD a ÖBB vyšetřuje i Železniční spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Má podezření, že se trojice středoevropských dopravců domluvila na společném postupu, aby zabránila prodeji ojetých vozů menším soukromým dopravcům s cílem omezit konkurenci na trhu. ÖBB v roce 2016 oznámily, že již další ojeté vozy nebudou prodávat.

Letos v lednu navíc v celém případu přišel zlom, když Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku po letech zkoumání definitivně rozhodl, že má EK právo použít část dokumentů zabavených při razii v roce 2016.

Českým drahám hrozí při prokázání kartelu pokuta až deset procent z ročních tržeb, tedy zhruba čtyři miliardy korun.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments