Radim Jančura je dlouhodobý zastánce transparentního přístupu na trh v dopravě. Sám opakovaně a dlouhodobě útočil např. na České dráhy, aby dopravce zveřejnil řadu citlivých informací ohledně financování vlaků, ziskovosti z konkrétních tratí a další interní materiály dopravce. Jančura se dlouhodobě prezentuje jako mentor boje proti korupci a podvodům v nadaci Rekonstrukce státu, z té ale díky aktivitám Radima Jančury, vystoupil nedávno i pivovarník Stanislav Bernard.

Změna nepřítele. ČD už není v kurzu, dnes je strach jménem FlixBus

Majitel žlutých vlaků a autobusů si v porušování zákonů poměrně dobře vede již řadu let. Předně nutno zmínit soudem popsané agresivní likvidování konkurence v autobusové dopravě, za které si Jančura od soudu odnesl několik milionů korun na pokutách, dále pak poměrně sofistikovaný a velmi dobře vedený marketing proti státem vlastněným Českým drahám. Radim Jančura tak opakovaně a řadu let, požadoval od dopravce řadu dokumentů, které měl získat pro zvýhodnění a lepšího zacílení svých aktivit na zákazníky, tendry krajů i smlouvy.

Své požadavky tak dokonce nejméně třikrát, dotlačil až do sídla Evropské komise, která je pokaždé smetla ze stolu jako bezpředmětné. Nyní tak je hlavním nepřítelem právě autobusový dopravce z Německa, FlixBus. Firma nedávno oznámila vstup do Polska, a to převzetím celé sítě linek PolskiBus, a v polovině minulého roku převzala celé portfolio dopravce HELLÖ Bus od ÖBB v Rakousku.

Jančura si je stále sílící expanzí zelených linek FlixBus vědom, i proto za rok 2016 neuvedl záměrně výroční zprávu o svém hospodaření, ta se vztahuje na všechny akciové společnosti ze zákona. Paradoxně tak Jančura postupuje jako onehdy České dráhy, jeho chování se tak stává značně schizofrenní. Firma se tím dokonce nemá potřebu ani tajit. Mluvčí firmy Aleš Ondrůj tak uvedl, že důvod je právě příchod nové konkurence, která na autobusy RegioJet tlačí čím dál více.

SOUVISLOSTI  V Německu příští rok padne ochrana železnice vůči autobusové dopravě. Zákon chránil desítky let zájmy Deutsche Bahn

Porušování zákona tak pro firmu může být v budoucnu citelné. Česká národní banka (ČNB), už v minulosti pokutovala např. Leo Express Leoše Novotného, který neuveřejnění výroční zprávy, obdržel pokutu 1 milion korun. ČNB přistupuje k výši pokuty dle velikosti subjektu, u firmy RegioJet Radima Jančury, tak může udělená pokuta dosahovat jednotek milionů korun. Firma si porušením zákona je vědoma, argumenty mluvčího firmy tak jsou silně zavádějící, až tragikomické.

ČNB na dotaz redakce Magzine.cz zatím nedokázala odpovědět, zda a kdy RegioJet skutečně výroční zprávu o svém hospodaření doručí, podle banky ale k tomu zatím žádné kroky nevedou, že tak v nejbližší době učiní.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zadejte své jméno zde