Královéhradecký kraj řeší krizi v autobusové dopravě. V pondělí zahájil jednání s firmami o nových smlouvách, většina firem je totiž na sklonku loňského roku vypověděla a chtějí více peněz. Kraj teď postupuje formou jednacího řízení bez uveřejnění. Bez nových smluv by totiž zůstal od dubna bez autobusových spojů. Současně probíhá desetiletý tendr, ve kterém mají dopravci do 25. února odevzdat nabídky.
„V minulém týdnu jsme si od dopravců vyžádali podklady, na jejichž základě teď vyjednáváme nové smluvní podmínky. Se zástupci firem jednáme jednotlivě,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS). V pondělí kraj jednal s prvními čtyřmi firmami. Cenové parametry vyjednávaných smluv Červíček komentovat nechtěl.
„My jsme připraveni reagovat především na požadavky týkající se mzdových nákladů. Nicméně určitě chceme diskutovat nad položkami, které jsou ostatními náklady těch dopravců, což je nějaký zisk, což jsou náklady, které jsou spojené s fungováním managementu, provozování aut a další a další maličkosti, které nám musí vysvětlit, pokud nám nabídku předložili a my s ní nesouhlasíme,“ doplnil Červíček.
Pokud by se kraj s dopravci nedohodl na nových smlouvách, hrozilo by od 1. dubna zastavení drtivé většiny dotované linkové dopravy v kraji. To však Červíček nepředpokládá. „Očekáváme, že s dopravci povedeme oboustranně velmi intenzivní a věcná jednání, a že autobusy 1. dubna pojedou beze změn pro cestující,“ řekl dříve Červíček.
Pokud by navíc jednání zkrachovala, tak už má kraj nabídku od jedné firmy ze sousedního Pardubického kraje, že by od dubna náhradní dopravu zajistila.
Nové smlouvy, ale také více peněz za objednané spoje
Smlouvy kraji na konci loňského roku vypovědělo osm z jedenácti dopravců, které pro kraj zajišťují 97 procent dopravy. Dopravci vypovězení smluv zdůvodnili vyššími náklady, především na mzdy řidičů. Kraji vypověděly smlouvy firmy Arriva Východní Čechy, Audis Bus, BusLine KHK, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí, Krkonošská autobusová doprava Vrchlabí, P-transport a Trutnovská autobusová doprava.
Největším dopravcem je Arriva východní Čechy, která pro kraj zajišťuje bezmála tři miliony kilometrů autobusových spojů. Za kilometr teď účtuje necelých 31 korun, nově chce ale 39 korun. Dopravce vysvětluje, že je to hlavně kvůli růstu mezd řidičů i dalších profesí. „V kategorii řidič vykazujeme třetí rok desetiprocentní nárůsty průměrné mzdy. Oproti době, kdy jsme uzavírali stávající smlouvu, jsou platy řidičů zhruba o 35–40 procent vyšší,“ tvrdí ředitel společnosti Jindřich Polák.
Královéhradecký kraj ročně u autobusových dopravců objednává 18,5 milionu kilometrů za více než 366 milionů korun. Česká televize už dříve upozorňovala, že by mohl kraj od dubna za autobusovou dopravu ročně platit desítky milionů korun navíc.
Dočasné smlouvy platné od 1. dubna 2019 hodlá kraj uzavřít z titulu mimořádné situace bez otevřené soutěže v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Smlouvy by měly platit přibližně do září 2020, kdy by je měly nahradit smlouvy vzešlé z nynějšího osmimiliardového tendru na zajištění dotované autobusové dopravy od roku 2020 na deset let.