Krizi na britském trhu s pohonnými hmotami, které na čerpacích stanicích docházejí kvůli nedostatku řidičů cisteren, chce Londýn řešit zavedením dočasných víz pro řidiče ze zahraničí. Podle serveru BBC vláda zvažuje, že jich vydá až pět tisíc, aby je přilákala. Asociace silničních dopravců RHA přitom odhaduje, že v Británii nyní chybí až sto tisíc řidičů nákladních aut, což podle ní může vést i k výpadkům zásobování potravinami a dalším zbožím.
Vydáváním víz by kabinet popřel vlastní přísnou imigrační politiku po brexitu, napsal list The Guardian. Podle dopravců však není jiná možnost, protože problémy v zásobování se jinak budou zhoršovat a můžou negativně ovlivnit i předvánoční trh.
V Británii je okolo 8300 čerpacích stanic, z nich zavřeno je momentálně asi jedno procento. Někde došel třeba jenom jeden typ paliva, většina stanic ale hlásí fronty řidičů, kteří nakupují pohonné hmoty do zásoby.
Například benzinka ve Stockportu podle BBC prodala v pátek 24 tisíc litrů paliva, před týdnem to bylo osm tisíc litrů. Společnost EP Group, která provozuje 341 čerpacích stanic, už proto zavedla limit a jednomu řidiči umožňuje nákup maximálně za třicet liber.
Výpadky v zásobování se netýkají pouze paliva, ale také potravin a dalšího zboží. Statistický úřad ONS upozornil, že s prázdnými regály v supermarketech se setkávají miliony lidí a každý šestý člověk má problémy sehnat některé typy základního zboží.
Rostoucí nervozita i napětí
„Vidím především v supermarketech neobvykle plné nákupní koše u kas, což svědčí o tom, že nervozita se projevuje. Ne sice zcela ještě panikou nákupu, jako například když na začátku covidu zmizel toaletní papír, ale především tím, že si lidé dělají zásoby, protože nevědí, co bude,“ přibližuje situaci z Velké Británie publicista a komentátor ČRo Plus a spolupracovník ČT Jan Jůn. A připomíná, že Británie stále importuje asi šedesát procent potravin, především právě z EU, ze které odešla.
Situaci navíc komplikuje i fakt, že se k nedostatku řidičů přidružují další problémy, jako třeba nedostatek látky na konzervaci potravin nebo fakt, že na farmách, které byly zvyklé na pomoc zahraničních pracovníků, nemá nyní kdo sklízet, a tak se tady v některých případech pracuje i po nocích a s baterkou. „Jedna farma tak sklízela v noci zelí, protože neměla pracovníky z EU,“ dodal Jůn.
Ve společnosti tak podle něho roste napětí, které už dlouho takto patrné nebylo. Dá se ilustrovat i na jednom čerstvém průzkumu veřejného mínění realizovaného před pár dny. „Jen patnáct procent Britů nyní tvrdí, že brexit přinesl více výhod než problémů, a třiapadesát procent říká opak,“ nastínil.
Aktuální otázkou začíná teď být podle něho třeba i to, zda se na vánoční stůl Britů dostane tradiční potravina, a sice krocan. Ti z Norfolku a Suffolku, ze dvou hrabství na severovýchodě Británie, totiž podle Jůna nedojedou, jestli bude dále nedostatek řidičů. A dodal, že v této věci se už proslýchá i to, že premiér Boris Johnson měl dokonce jednat telefonicky s brazilským prezidentem Jairem Bolsonarem, jestli by nemohli dodat krocany z Brazílie.
The Guardian pak uvedl, že pokud britská vláda dočasná víza pro řidiče nakonec zavede, bude to výzva i pro další sektory, které se rovněž potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Výjimky pro pracovníky ze zahraničí by pak mohli žádat třeba podnikatelé v pohostinství, upozornil.