Od neděle, tedy v první únorový den, začínají na Slovensku platit další plošné slevy na cestování vlakem národního dopravce ZSSK. Aplikace těchto slev pro pracující nabrala poměrně rychlé temno, ještě v prosinci minulého roku totiž nebyl žádný signál, že by vláda nebo Ministerstvo dopravy pokračovalo v dalším plánu zavádění výrazných slev.

Slovenská média: Fico je populista

Od listopadu přitom platí plošné slevy pro přepravy studentů, žáků i důchodců. Zaváděné slevy přitom mají i poměrně dost kritiků z řad laické i odborné veřejnosti. Stát únorovým zavedením další slevy pro pracující, umožní cestování vlaky ZSSK o 50 procent levněji, tedy v případě zakoupení týdenní nebo měsíční jízdenky. Odhadovat tedy další nárůst potencionálních cestujících zatím není možné.

Dle vyjádření Roberta Fica které učinil pro Český rozhlas, chce zatraktivnit cestování vlakem, a přilákat tak více potencionálních cestujících z aut do vlaků. Celkový poměr všech pracujících, kteří v současné době vlaky pro dojíždění za zaměstnáním využívají, nepřesahuje 13 procent. Dle plánů ministerstva i vlády, může konečné číslo po zavedení nové slevy dosáhnout až na 20 procent. První výsledky budou ale známé až v červnu, tedy zda se nová sleva pro pracující skutečně vyplatila, a tedy přivedla i nové cestující do vlaků ZSSK.

Nedostanete se do vlaku? Jeďte dalším spojem…

Slevou 50 procent tak dopravce přijde o cca. 1,6 milionů EUR, což je podle ministra dopravy Jána Počiateka suma zanedbatelná, jelikož může vznikat vzestupná tendence obsazenosti jednotlivých “dělnických” spojů, a tedy i zvýšení základních tržeb.

Dopravce ZSSK přitom zaznamenává problémy s obsazeností vlaků i díky první zavedené plošné slevě v minulém roce, každý spoj totiž u pokladen přímo selektuje cestující na platící, a na ty neplatící. Mnohdy se tedy stává, že některé spoje jsou zaplněny už větším počtem platících cestujících, a naopak neplatící kapacity nikdo neobsadí, cestou se zaplní i zbytek.

Tento dosti tristní stav sice do vlaků řadu cestujících přilákal, stát ale se selekcí cestujících už další příčinu zvoleného systému neřeší, a naopak jej nechává plně v dikci dopravce. Slovenský národní dopravce ale nemá problém jen v tomto segmentu, nedostává se mu i vozidlového parku který by díky vládnímu a ministerskému plánu měl plnit v plné výši.

Slovenské dráhy si tak od Českých drah pronajímají několik osobních vozů, které nadprůměrné stavy cestujících na hlavních tazích stačí přepravit. Další plošné slevy pro pracující mohou v následujících týdnech, připravit dopravci další nepříjemné provozní komplikace, o čemž bude možné bilancovat až na konci února.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments