Koncept vlaků Locomore, který je několik měsíců v insolvenci, přebírá kompletně Leo Express v čele s Leošem Novotným. Locomore začal jezdit z Berlína do Stuttgartu, a v plánu bylo i rozšíření spojů do Mnichova, Kolína a Bonnu, ale také na sever do Binz (Rügenu). Peníze na rozjezd celého projektu (tzv. crowdfunding), vybralo vedení od dárců a nadšenců do železnice. Celá událost doprovázela i velký zájem médií.

Koncept ale nevydržel. Už tak poměrně silná konkurence v konsolidaci sil mezi jednotlivými dopravci na železnici, uvrhla tyto vlaky do insolvence, Locomore si na sebe nedokázal vydělat dostatek peněz na zabezpečení provozu. Firma si vzala také poměrně velké sousto, když ve směru od Berlína na Hannover, chtěla konkurovat vlakům Deutsche Bahn, konkurovala ale pouze cenou. I když DB na této ose nasazují to lepší, co ve vozové flotile mají, nabízí ale lepší servis, a cena tak mnohdy nebyla hlavním impulzem ve volbě dopravce ze strany cestujících.

Crowdfunding je způsob financování, při kterém větší počet jednotlivců přispívá menším obnosem k cílové částce. Crowdfundingem můžeme financovat zajímavé projekty, produkty či společnosti.

Převzetí celého konceptu usnadnil i šéf Leo Expressu Peter Köhler, ten disponuje českým i německým občanství. Vyjednávací pozice tak byla v mnoha ohledech zjednodušena. Leo Express už v Německu začal hledat strojvedoucí, neuvedl ale konkrétní platové ohodnocení, to se dle dostupných materiálů dá ale snadno zjistit. Německý strojvedoucí si může u našich sousedů vydělat až 3.300 EUR, tedy 85.800 korun. Leo Express chce pouze německé strojvedoucí, o náboru v České republice neuvažuje.

Leo Express v Německu pod označením MyTrain

Paradoxně celý Locomore skončil díky vysokým nákladům na provoz. Firma si musela najímat lokomotivu i se strojvedoucím od nákladního dopravce Hectorrail. I když se počítalo že koncept vlaků si na sebe může vydělat, což měl zajistit rezervační systém s pružnou cenou jízdenek dle doby a termínů uskutečněného nákupu. Obnos peněz, který se podařilo vybrat od dárců, což činilo téměř 0,5 milionů EUR, se podařilo rychle vyčerpat.

Německo má jeden z nejdražších poplatků za železniční dopravní cestu, takže platby personálu ve vlaku, najmutí lokomotivy, a platby za využívání kolejí, nedokázalo s velmi nízkou cenou jízdného, generovat zisk v černých číslech. Prakticky od začátku byl projekt v červených číslech.

Leo Express nebude mít v Německu pozici zrovna jednoduchou. Silná konkurence, rozvázané ruce alternativní dopravě, kdy před lety vláda anulovala zákon na ochranu zájmů Deutsche Bahn, a také silná konkurence na kolejích. Toto vše jsou faktory, které nebude snadné překonat. Bez případné expanze, aby byl provoz mezi Berlínem a Stuttgartem, resp. Mnichovem, pro jednotlivé zákazníky zajímavý, musí MyTrainv v rukách Leo Express exdpandovat do dalších měst.

Německá expanze tak může upadnout do stejných finančních komplikací jako projekt Locomore. Leo Express mezi Berlínem a Stuttgartem nenabídne prakticky nic nového. Jedná se z dnešního pohledu o jeden z nejpomalejších vlaků v tomto směru. Nedávné otevření vysokorychlostní trasy z Berlína přes Lipsko a Norimberk do Mnichova, bude velmi silnou konkurencí. Prakticky všechny spoje ICE kopírují souběžně trasu Locomore, i to byl možná důvod, proč Locomore skončil tak brzy.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments