Na trase mezi Prahou a Ostravou začíná být doslova tlačenice. I proto se soukromí dopravci Leo Express a RegioJet ohlížejí po novém trasování svých vlaků do dalších destinací mimo Ostravu. Česko má ovšem specifickou trakční napájecí soustavu, což znemožňuje nejvíce dopravci RegioJet zajíždět do měst jako je Brno nebo Břeclav.
Na jih Moravy zamíří Leo Express i RegioJet
Leo Express chce od prosince letošního roku tak začít jezdit ze Starého Města u Uherského Hradiště do Prahy. Firma nabídne stejný servis pro cestujícího jako mezi Prahou a Ostravou. O stejné trase uvažuje i konkurenční RegioJet. Žlutý dopravce je ovšem omezen o technologické vybavení svých lokomotiv, může tedy zajíždět taktéž jako Leo Express, pouze do Starého Města na jihovýchodě Moravy.
České dráhy provozují v současné době jediný přímý spoj ze Zlína do Prahy ráno, večer zpět. Ačkoliv ze sousedních Otrokovic jezdí již přímé vlakové spoje národního dorpavce, dle mluvčího firmy Leo Express není ani toto spojení údajně ideální. České dráhy se k takovému tvrzení nechtějí vyjadřovat, neboť jeden pár vlaků soukromého dopravce nemůže zabezpečit dostatečnou obslužnost kterou v této trase vykonává národní dopravce po celý den.
Jeden pár vlaků ze Starého Města do Prahy chce od prosince tedy vypravit Leo Express. O jih Moravy jeví enormní zájem i RegioJet Radima Jančury, což bylo ještě v minulém roce zcela vyloučeno z úvah o zajíždění vlaků jinam, než je cílová Ostrava z Prahy. Ve stejné čaové ose jezdí již dnes přímý spoj Českých drah ze Zlína do Prahy. Večer se tyto spoje opět vrací zpět. Dle vyjádření maitele Leo Expressu Aleše Novotného, pochází 65% našich zákazníků právě z Moravy a těm hodláme vyjít vstříc.
Tlačenice mezi Prahou a Ostravou
Oba soukromníci tak hledají alterativy ke svým stávajícím vlakům na páteřní trase do Ostravy. Kapacita tratě je v současné době zcela zaplněna a pro nové vlaky zde není prakticky již místo. Konkurence všech třech dopravců se dnes již prakticky přenesla jen na tichou válku firem RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. České dráhy v současné době z tohoto stavu spíše těží prospěch.
Mezi Prahou a Ostravou již osobní přeprava a nabízené služby nemají kam růst. Tři dopravci nabízejí nyní kvalitní servis ve vlacích, i při nákupu jízdních dokladů nebo dalších informací. Konkurenční boj tak nutí oba stávající dopravce k větší efektivitě. Vlaky Radima Jančury jsou hned za vlaky Českých drah nejvíce vytěžované cestujícími. Leo Express má své spoje zaplněny max. do 60% své celkové kapacity, proto tento dopravce uvažuje mimo Moravy, i o zajíždění do Chomutova nebo Ústí nad Labem – kde ovšem nemůže vytvořit alternativu vůči národímu dopravci. Leo Express nyní již zcela vyvrací myšlenku, že by o Chomutov v nejbližší době jevil nějaký zájem. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/komentar/1520-mezi-prahou-a-ostravou-je-tlacenice-soukromnici-se-ohlizeji-po-novych-trasach-pro-sve-vlaky{/qrcodegenerator}
Národní dopravce jezdí z Otrokovic do Prahy za cenu 275 korun, mluvčí firmy Leo Express Andrea Hofmanová ovšem ceny za svého dopravce uvést nechtěla, vše je nyní v samotném počátku příprav, uvedla. Leo Express navíc chce zajíždět i do Přerova, což je destinace která pro tohoto dopravce nebude problematická. Ovšem přes Přerov by jednotka LE musela zajíždět tzv. úvratí, kdy z Prahy sedíte po směru jízdy, z Přerova do Ostravy budete sedět zády – s čímž by mohlo mít velké problémy celá řada cestujících kteří takové sezení doslova nevyhledávají.
{snippet 106}
- „Spirit of Praha“ České dráhy chtějí jednotky RailJet nasadit do provozu od června 2014
- České dráhy rozšiřují internet i do vlaků EuroCity a Regio
Radim Jančura: služby Českých drah jsou tragické
Ačkoliv je majitel žlutých vlaků a autobusů v poslední době spíše opatrný na svá dříve prezentovaná vyjádření, do národního dopravce si opět bez pardonu nemá problém rýpnout. Mluvčí drah se k takovému tvrzení odmítl vyjádřit. Je velký rozdíl, provozovat jeden pár vlaků soukromého dopravce, a celodenní zajištění spojení – ačkoliv s nutným přestupem mezi Zlínem a Prahou několikrát denně. Tohle nejspíš pan Jančura zase milně vypočítal (pozn. Redakce).
Nyní si rychlíkové spoje u národního dopravce objednává Ministerstvo dopravy. V budoucnu navíc není vyloučeno, že v těchto realacích bude objednávat další dotované spoje, čímž by došlo k navyšování nabízené kapacity od současného stavu. České dráhy v této lokalitě provozují vlaky i nad rámec objednávky ze strany státu. Radim Jančura navíc požaduje aby stát vlaky Českých drah přestal dotovat úplně. Dle stanoviska MD je tento požadavek zcela nereálný, jelikož soukromý dopravce musí nejdřve na kritizované státem dotované trasy vyjet, pak lze řešit další úpravy v dotacích a objednávání vlaků pro jednotlivé tratě.
Značné specifikum v provozování vlaků tak vyvolává spíše myšlenku zda chtějí dopravci zlepšít služby, nebo se jedná o čistě konkurenční boj..
{snippet 101}
- RegioJet s vlaky přes Slezsko nemusí mít vyhráno. Postup ministerstva projde právní analýzou
- Zvláštní výběrové řízení jako na Slovensku. Firma RegioJet nejspíš získá trať z Olomouce přes Krnov do Ostravy
- Nákladný provoz vlaků RegioJet. Firma chce vydat dluhopisy pro velké investory
- RegioJet přepravil 1,1 milionů cestujících. S 50 milionovou ztrátou
- Leo Express zavedl další dva spoje z Prahy do Bohumína
- České dráhy provozují přes 500 klimatizovaných vozů
{snippet 120}