Ministerstvo dopravy začalo hledat firmy, které se nejspíš v dohledné době začnou starat o údržbu silnic a dálnic. Podobný model outsourcingu funguje například ve Francii nebo Sovinsku. Ministerstvo v minulém roce vypsalo první pilotní projekty v Karlovarském a Zlínském kraji, oba se týkají pouze údržby komunikací první třídy.

ÚDRŽBA SILNIC OUTSOURCINGEM | FOTO: FIRENET.CZ

Primárně zimní údržby komunikací první třídy obstarávají organizace Správy a údržby silnic (SÚS), které zřizují a platí kraje. Zlínský kraj vybral pro tyto subdodavatelské služby firmu AVE CZ, v Karlovarském kraji ale i nadále zůstává SÚS. Ministerstvo proto připravuje právní novelizaci, ve které bude možné otevírat zakázky přímo firmám, tedy s obejitím samotných středisek SÚS vedené krajem v prosazovat svých zájmů, proto pilotní projekt pro Karlovarský kraj nebyl překvapením že jej SÚS nechtěla přijmout.

Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu, uvedl úřad. Dosažené ceny 77,5 milionu korun v případě Zlínského a necelých sto milionů v Karlovarském kraji představují za smluvní čtyřleté období zhruba pětinové snížení dosavadních nákladů, uvedlo dříve ministerstvo.

Současná zakázka se má týkat zhruba třetiny sítě silnic první třídy. Soutěž bude členěná do jednotlivých oblastí, které vždy udržuje čtyři až pět sypačů s tím, že každé z vozidel je počítáno pro údržbu zhruba 25 kilometrů silnice. Ministerstvo bude moci čtyřletý kontrakt po dvanácti měsících vypovědět, pokud se resort rozhodne údržbu zajišťovat vlastními silami.

V Česku se aktuálně nachází na 6 500 kilometrů silnic prvních tříd. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhých a třetích tříd spravují kraje.

SOUVISLOSTI  Masivní sesuv zeminy na D8 odtěží Eurovia. Stát firmu vybral bez výběrového řízení

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na