PRAHA – Zcela nečekaná zpráva přišla od budoucího ministra dopravy Antonína Prachaře, na pozici šéfky kontroly ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) hodlá vrátit Miloslavu Pošvářovou. V rozhovoru na ČT24 dále potvrdil, že odvolání Pošvářové od nedávno jmenovaného šéfa dálnic bylo nešťastné. Prachař pak sám potvrdil, že neočekává další spolupráci s šéfem ŘSD Kočicou. Ten nejspíš ve své funkci skončí.

Kočica byl na post šéfa dálnic jmenován právě vládou odborníků Zdeňkem Žákem. Není ani vyloučeno, že nový ministr podrobí všechna podezřelá odvolání desítek lidí ze státních firem revizi. Předně pak u firem podléhajících přímo ministerstvu dopravy, konkrétně na Správě železniční dopravní cesty, ale také u Ředitelství vodních cest. Svá manažerská místa nemají novým ministrem potvrzené ani u Českých drah. Prachař chce všechna jmenování lidí kolem Žáka prověřit.

ŘSD projde personálním auditem, ministr nechá prověřit i další státní firmy

Její odvolání v polovině ledna bylo podle Prachaře nešťastné a je za hranou stávajícího zákoníku práce. Pošvářová také bude pokračovat v započatých soudních sporech, které ŘSD vede s konsorciem firem vedených stavební společností Eurovia CS. Pošvářová se netajila svými výhradami k současnému vedení ŘSD i ministerstva dopravy. Je přesvědčená, že management ŘSD v čele s ředitelem Pavlem Kočicou zájmy státu nehájí, ale naopak poškozuje. Pošvářová měla přitom jako šéfka komise k dispozici výsledky sond, jež měly být ve sporu s Eurovií klíčovým argumentem. Jenže tyto závěry odmítla vedení ŘSD vydat.  

„Zpráva České geologické služby má dokazovat, že štěrkový materiál v tělese dálnice byl nahrazený struskou, která mění své fyzikální vlastnosti a bobtná, což je důvodem zvlnění dálnice,“ hájí se odvolaná šéfka kontrolního oddělení. Dokument prý obsahuje klíčové informace o tom, kam se má vyvíjet strategie řízení soudního sporu, a proto se obávala úniku informací mimo komisi.

„Jako předsedkyně komise jsem byla zodpovědná za to, že stát ten soudní spor vyhraje,“ konstatovala Pošvářová. „Ve chvíli, kdy po vás váš nadřízený požaduje předání dokumentů, a vy máte podepsanou mlčenlivost, tak není přece možné předat materiály někomu, kdo tu mlčenlivost podepsanou nemá,“ vysvětlila bývalá ředitelka. Není to poprvé, co si za kritiku vysloužila odvolání. Před nástupem do ŘSD působila jako soudní znalkyně, která kontrolovala mosty pro společnost Mott MacDonald. Odtud byla propuštěna poté, co v Českém rozhlase Radiožurnálu upozornila na rezavějící mosty na D47. Vedení firmy ale souvislost odmítlo.

Pošvářová vypracovala také znalecký posudek v případu vlakového neštěstí ve Studénce v roce 2008. Rychlík tam tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na