Předloha: Moskvič 400 byl vyráběn od roku 1946 v malém závodě poblíž Moskvy (Moskovsky Zavod Malolitraschinich Awtomobile). Vycházel z konstrukční třídy Opel Kadett K38 kterou Sovětský Svaz zakoupil i s výrobní linkou včetně licence. Nástupce čtyřstovky – tedy 402, se začal vyrábět až v roce 1956 a to se začal také vyvážet do NDR. Tato země byla první, kam se tento vůz dostal jako první exportní.

Měl to být protiklad a ukázka socialistického uskupení, že i v socialismu se umí vyrábět „kvalitní“ vozy. Západ se konstrukci tohoto vozu oprávněně posmíval. Model 402 měl čtyřválcový motor o zdvyhovém objěmu 1207 ccm. s výkonem 35 koňských sil! Čtyřistadvojka měla jako vůbec první vozidlo v socialistickém táboře pohon zadních kol s převodem přes hnací hřídel.

Dalším Moskvičem v sérii inovací, byla čtyřistatrojka, ta se začala vyrábět v roce 1962. Měl do značné míry nahradit nespolehlivou 402! Při té příležitosti byl původní závod v roce 1965 přejmenován: Awtomobilnij Zavod Leninskogo Komsomola – automobilka Lenin Komsomol.

V témže roce nastupuje i „naše“ 408! Ta se začala masově vyrábět už koncem roku 1964. Čtyřistaosmička se od svých předchozích provedení lišila především většími okny, hlavně předním a zadním. Byl také navýšen objem motoru na 1358 ccm. o výkonu 50 koňských sil. Pohon zůstal stejný, tedy na zadní nápravu. Tento typ vozu se velice rychle etabloval především v již zmíněné NDR, kde konkuroval právě vzniknuvšímu Trabantu!

V roce 1969 vznikla ještě modifikace 408IE která měla velkou chromovanou masku vpředu, včetně čtyř velkých reflektorů. Zadní koncová světla byla taktéž inovována. Konec výroby ale na sebe nenechal dlouho čekat, Moskviči konkurovala hlavně Volha, Polský Fiat a také další vozy ze státu socialistických zemí RVHP.

Model: Herpa model Moskviče vyrábí od roku 2007 a to v měřítku 1:87 (jak jinak také). Vyráběn byl ale pouze model typové řady 403. Později ale nastoupila inovace formy pro lisování modelu 408 a ten si získal ihned velkou oblibu, především ve škálovistosti barevých provedení dle skutečných vozů tehdejší produkce.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments