Dopravce Arriva, který patří pod skupinu Deutsche Bahn, chce od začátku března vyjet na příměstskou železniční linku S7 mezi Prahu a Benešov. Na stejné trase provozují kapacitní jednotky CityElefant už České dráhy. Arriva se tak pokouší prosadit už na druhé lince, kdy v minulém roce chtěla získat cestující na trati z Prahy do Kralup nad Vltavou.
Arriva už v polovině minulého roku zkoušela spěšné vlaky z Prahy do Kralup nad Vltavou, kde celkový provoz všech vlaků na vlastní podnikatelské riziko, skončil po 14 dnech pro nezájem ze strany cestujících, ale především kraje i měst, kde nebyl zájem o zařazení do systému Pražské integrované dopravy (PID). Dopravce přitom chtěl své vlaky provozovat pod dotačním deštníkem Pražské integrované dopravy, kterou platí město i Středočeský kraj.
Dle vyjádření Českých drah, které má redakce MAGZINE.cz k dispozici, se dopravce s příchozí konkurencí na trase do Benešova neobávají. Arriva chce nabízet rychlejší spoje, které mají zastavovat mezi Prahou a Benešovem, už jen ve stanicích Čerčany, Senohraby a Mnichovice, čímž chce získat cestující, kteří nechtějí sedět ve spojích Českých drah, které zastavují ve všech zastávkách.
Ve všední dny do Benešova, o víkendu do Trenčína
Koncept takové linky ale už dle prvních ohlasů nebude životaschopný. Firma chce jezdit v celé trase s motorovým vozem na elektrifikovaném úseku. Správa železniční dopravní cesty mj. účtuje za provoz na takové trati i vyšší poplatky, je věcí dopravce, jaká hnací vozidla na elektrifikovaném úseku nasadí, počítat ale musí s vyšším výdajem za ujetý kilometr. Ze strany SŽDC se tak jedná o ekologický příplatek, i když je možné jezdit v požadovaném úseku s elektrickými vlaky, ty Arriva v Česku nevlastní.
Arriva tak chce ve všední dny nasadit motorový vůz právě na linku do Benešova, konkrétně se svými spěšnými vlaky, o víkendech by pak stejný motorový vůz odjížděl z Prahy do Trenčína, opět v celé trase pod dráty.
Soukromí dopravci dlouhodobě kritizují státní České dráhy za nedostatečnou pružnost, nicméně z vývoje poslední doby je zřejmé, že soukromému sektoru jde pouze o lukrativní trasy a spoje, ostatní naopak kritizují – konkrétně některé lokálky, na které se modernizace vozidlového parku dostávají o něco déle.