S velkými problémy se v posledních mrazivých dnech potýkají naši železničáři. Mráz způsobuje lomy kolejí, zamrzá nafta v nádržích motorových vozů a lokomotiv. Před několika dny musel být přerušen i provoz na železničním koriduru v Plzni, problémy hlásí ale i okolí hlavní metropole.
Ilustrační foto: TECH | MAGAZIN
Mráz lámal koleje také od 5 hodin ráno na trati z Prahy do Berouna, v úseku Radotín – Dobřichovice. Později bylo omezení zrušeno, a vlaky se opět dostávají do své časové osy bez zbytečných zpoždění. Dvacetiminutové zpoždění bylo také na trati z Horních Počernic do Mstětic, kde se vytvořila celá série lomů koleje, vlaky zde bylo možné „protahovat“ pouze po jedné traťové koleji, čímž vznikalo další zpoždění, zejména pak vlaků osoní příměstské dopravy, a rychlíků z Prahy do Hradce Králové.
Extrémně nízké teploty mají také vliv na chod závislé trakce – tedy spalovacích motorů na naftu. Díky mrazu proto byla omezena osoní doprava na Novojičínsku a také na Vysočině. Dopravce používá sice arktickou naftu, ovšem díky pomocným aditivům a příměsí, se vylučuje z paliva parafin, ten posléze ucpává palivové filtry a vstřikovací čerpadla…
Provoz byl díky problémům se zamrzající naftou také na trase Studénka – Veřovice, Suchdol nad Odrou – Nový Jičín, město a Studénka – Bílovec na Novojičínsku. Dále bylo odřeknuto několik vlaků osobní dopravy na trati Třebíč – Jihlava na Vysočině. Kde jsou výraznější komplikace dky mrazu, zavádějí České dráhy NAD – náhradní autobusovou dopravu. Velmi silné mrazy mají pokračovat i v tomto týdnu, dle mluvčího ČD: „je jisté, že poruchy se budou tohoto typu nejspíš opakovat – bohužel se tomu neda za tak extrémních mrazivých teplot nijak zvlášť předejít..“ řekl.