U nás v Redakci máme pravidlo: upravovat fotografie co možná nejméně. Jelikož iMagazín pracuje z 95% s obrazovým materiálem, mnohdy se menším, nebo nepatrným úpravám nelze vyhnout. Naštěstí převážná většina z nás fotografuje jak modely, tak dokumentace drážních vozidel a železniční infrastrukutry – pracujeme s fotoaparáty Nikon a Canon.

Ostatně, převážná část obrazového materiálu se kterou se zde na stránkách setkáváte, pochází z přístrojů Nikon.

Kouzla která lze mapováním doáhnout, praktikujeme pouze na exteriérové fotografie s větším záběrem oblohy, případně podvečerní atmosféry fotografovaných objektů. V několika následujících ukázkách se můžete podívat, jak lze díky mapováním tonality jednotlivé fotografie, dosáhnout celkem velice hezkých výsledků.

{niftybox background=#FFF173,textcolor=black,float=right,textalign=justify,border=gold,font=Arial,fontsize=14px}Mapování tonality je nová funkce Zoner Photo Studia 14, která vám umožní kouzelně upravit barevnost a kontrast snímku. Pomocí mapování tonality z fotografie jednoduše vytáhnete a zdůrazníte jinak skryté detaily..{/niftybox}

Vytvoření HDR pomocí mapování tonality naleznete v modulu Správce a nabídce Vytvořit – zde můžete využít více zdrojových snímků s různou expozicí. Mapování tonality je ale efekt, který můžete spustit i pouze na jeden snímek a pohrát si s detaily ukrytými lidskému oku. Výsledkem může být reálná fotografie nebo fantastická scéna, za kterou by se nemusel stydět žádný malíř.

Ovládání je snadné, stačí jen „zašoupat“ posuvníky, z nichž první 3 nejvíce ovlivňují výsledný efekt. Intenzitou vytáhnete z fotky potlačené struktury – nejvíce je uvidíte na mracích a stromech. Kompresí zase říkáte, kolik ze světelné dynamiky chcete v upravené scéně (u expoziční série to bude samozřejmě) fungovat více, než u jednoho snímku…). Pomocí světla upravujete kontrast světlých a tmavých částí. Pomocí sytosti a gamma korekce nakonec upravíte výslednou barevnost. Nastavením černého a bílého bodu a intenzity světel a stínů vyladíte expozici.

Každá fotografie je jiná a tak je vždy nutno konkrétní nastavení vyzkoušet a doladit. Obecně se dá říci, že pro reálný snímek je potřeba spíše krotit intenzitu, pokud zvyšujete kompresi, ale někdy právě naopak. U některých scén můžete zvýšení intenzity detailů kompenzovat stažením světel. Rozhodně není vhodné nastavit všechny posuvníky naplno vpravo – tím získáte spíše grafiku, ale i to může být vaším záměrem. Pokud vás Mapování tonality zaujalo a chcete kouzlit s fotografiemi, tak neváhejte s nákupem nového Zoner Photo Studia 14.

Redakce iMagazínu doporučuje:

02

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here