Když jsem v roce 2015 s radostí popisoval produkty firmy MTB, která na trh začala posílat nákladní vozy H0 v ČD a ČSD verzích, které doposud řada velkých hráčů na trhu přehlížela, netušil jsem, za jak krátkou dobu spadne kvalita a přesnost některých modelů tohoto výrobce doslova na dno.

Ačkoliv firma neprožívá klinickou smrt v dlouhodobém stádiu, výrobním programem nákladních krytých vozů Hadgs a Gags se našla, pokud jde o modely lokomotiv H0 – zde se firma naprosto ztrácí.

Něco se ti nelíbí? Patříš do koše a do cenzury

Jelikož jsem sám majitelem několika nákladních vozů od jmenované firmy, nepřesnost dle technického výkresu jsem našel také. O to více ale srdnatého modeláře věrného modelům H0 překvapí, když do prodeje „přijela“ verze lokomotivy řady 363 od MTB. Zde už vám digitální šuplera bude doslova kvičet o několik milimetrů mimo skutečný stav. MTB chtělo svým modelem převálcovat souběžně na trh uvedený model 151 od Italů z AMCE. Jenže model ACME převálcoval celé MTB v plné šíři, i když se v tomto případě jednalo o zcela jiný model. No, a aby toho nebylo málo, velikosti skříně lokomotivy stejně jako tlakové jímky na obou koncích modelu, přesahují tak nějak normativ rozměrů pro mnou preferované měřítko 1:87! proč?

MTB tak razí zásadu „1x měř – a vůbec neřež!“, jenže s takovým přístupem jsou produkce modelů degradovány do hračkové kvality, a to je rozhodně škoda. Když jsem firmu v minulém roce chválil za velmi dobře propracované nákladní vozy, u některých modelů lokomotiv si razí výrobce cestu spíše o berlích. No, a jelikož jsem hrdým majitelem modelu lokomotivy řady 151 od ACME, naopak začínám být obezřetný na produkce modelů některých domácích výrobců – těch sice není mnoho, ale „ujíždění“ od reálného světa odkud se čerpají vzory pro modelová měřítka, je jedině a pouze velkým šlendriánstvím a podvodem na své stávající i budoucí zákazníky.

3 milimetry sem, 1 milimetr tam, buďte rádi za to co je!

Korunu tomuto stavu který umožňuje MTB vyrobit takové modelářské šméčko, nasazuje hrdě už delší dobu i Michal Dalecký, který se na internetu označuje za top prodejce modelové železnice. Jenže slova jsou zase jen slova, a skutky přinášejí výsledky. Asi na posledním, ještě tak trochu funkčním diskusním fóru pro modeláře, které provozuje právě Michal Dalecký, panuje dlouhodobě silná autocenzura a umlčování kritických názorů diskutérů, kteří nešetří kritikou právě modelů z produkce MTB. V tomto případě se jedná o mnou zmíněný model řady 363/ES499.

Stává se tak s pravidelnou přesností, že v prvním případě je kritika modelu elektrické lokomotivy 363/362 stejného výrobce smazána, tedy nejdříve po citlivém upozornění autora textu. Následně, pokud kritika neustává, dochází k blokování jednotlivců, kdy prakticky už není možné diskutovat. Výrobce na kritiku nechce slyšet, a jak se nedávno nechal slyšet: „buďte rádi za to co je..“ čímž bylo myšleno, že modelář má držet ústa, a za ty peníze být ještě spokojený? Pokud výrobce z firmy MTB pan Báňa myslí tuto myšlenku vážně, asi se drží hesla: „vše má svého kupce“! Ano, to je sice pravda, ale podvádět mnohdy i nevědomé zákazníky, kdy se na modelu doslova ustřelí detail tak kriticky že to musí vědět i výrobce, to už je diskutabilní a ku vzteku nového majitele takto hračkově vypracovaného modelu.

Německo je naopak právem označováno za kolébku železničního modelářství vůbec, hodně našich modelářů jej uctívá jako vzor. Díky nesčetným manufakturám, které u našich sousedů produkují lepty, modely, odlitky, elektroniku ap. si tento vzor neberou k srdci někteří naši výrobci a prodejci. Švindlování s kvalitou, a to nejsem žádný zásadní počítač nýtů na modelech parních lokomotiv, chceme jen za své peníze to, co je skutečně reálné, nikoliv to, co je očůrávání límce zákazníkovi a hraní si na vyšší level.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments