Ve své době nabízela firma i poměrně široké zastoupení modelů Sergej pro mnohé železniční správy tzv. východního bloku pod vlivem SSSR, odkud předloha stroje pochází. Foto: Magzine.cz

Úpadce Gützold na straně jedné -zákazník: na straně druhé.. strana třetí: historie této firmy sahající až od kolébky železniční modelařiny tehdejšího uspořádání obou států. Gützold odchází, a s ním i technologie do značné míry revoluční, od kterého se učilo jak Roco, tak řada dalších výrobců.

Firma byla založena již krátce po válce, tedy v roce 1946, kdy jí založil otec dnešního majitele a syna, Jan Gützold.

Jan Gützold založil ve Zwickau slévárnu. V roce 1948 vyrobil pro své syny modelovou železnici ze dřeva a kovu a na to nakonec malou sérii pěti úplných vlaků s rozchodem kol přibližně 32 mm. Roku 1950 vyrobil jako vánoční dárek znova pro své syny první hračku lokomotivy, tendrovou lokomotivu na střídavý proud pro tříkolejnicový provoz se skříní z hliníkových odlitků a rámů ze zinku ve velikosti H0. Tím byl založen rodinný podnik „Gützold KG“ s asi deseti zaměstnanci a s výukou učňů. Roku 1968 předal Jan Gützold vedení svému synu Berndovi.

Firma byla zaměřena především na produkci východoněmeckých modelů, jen z části její portfólio obsahovalo modely IV. resp. V. a VI. provozní epochy dráhy Deutsche Bahn v sesterském značení DB Cargo a DB Railion. Ceny modelů s mnohdy zvláštní koncepcí plastvových převodovek a vysoké hlučnosti, majíce ceny směrem ku své konkurenci Brawa, bylo a i zůstane v diametrálně odlišných sférách, a dnes je již minulostí.

Nicméně šetřme kritikou. Gützold přinesl od kolébky železniční modelařiny mnohé i pozitivní. Pakliže se nestane skutečný zázrak a firmu neskoupí jeden vlastník, dojde v opačném případě na vykoupení částí výroby mezi řadu zájemců. To ovšem v případě, že o firmu bude zájem. Zatím to tak ale nevypadá.

Jako soukromý podnik musel být roku 1972 vyvlastněn a byl přejmenován na „VEB Eisenbahnmodellbau Zwickau“. O dva roky později došlo ke sloučení s několika dalšími výrobci hraček z Zwickau jako „VEB Eisenbahnmodellbau“ a Bernd Gützold již nebyl ve vedení společnosti. Podnik byl znova roku 1982 přejmenován na „VEB Plasticart Annaberg-Buchholz“ a počet zaměstnanců stoupl na 140. Výrobky se distribuovaly pod názvem PIKO. Což věděl málo kdo, že PIKO si nechalo u této firmy vyrábět modely v době Zeuke, Berliner TT Bahnen ad.

Po politických změnách roku 1990 byl podnik zprivatizován, získal znovu název „Gützold KG“ s Berndem Gützoldem jako generálním ředitelem. Nové podmínky na trhu si vynutily úpravu počtu zaměstnanců na 35. Postupně se modernizovala výroba novými přístroji a zaváděly se nové technologie výroby. 1. června 1996 se společnost změnila na jiný typ obchodní společnosti s názvem „Gützold GmbH & Co KG“. Od té doby si společnost držela své pevné místo na trhu, nabízela kvalitní výrobky ve velikosti H0 pro stejnosměrný i střídavý proud a dále postupně rozšiřujíce sortiment o modely ve velikosti TT.

Firma např. jako jedna z mála, používala vlastní koncepci a výrobu vstřikovacích forem, na tehdejší poměry věcí nevídanou. Ve Zwickau se vyrábělo tedy vše, od pastorků, elektromotorů, převodovek a jejich kovových pouzder, kompletní elektronická výzbroj pro modely, odlitky a vstřikované plasty všech výrobků. Firma měla jen subdodavatele, kompletní montáže byli prováděny v mateřské firmě.

Celkem je zřejmé, že se na odchodu firmy z trhu podílel i jeho dosti fádní a přibržděný vývoj modelů od konce devadesátých let. Firma nepřicházela s ničím novým pro prodej. Její výčet položek byl spousty let stále stejný. Kdyby se povedlo naskočit na „rozjetý vlak“ včas, jistě by měl Gützold na trhu oprávněně své místo i nadále.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments