Velká stavební výluka, která zasáhne jihočeskou metropoli, je na železnici největší za posledních sto let. Vlaky nejezdí na trasách z Českých Budějovic do Horního Dvořiště, Českého Krumlova a Českých Velenic. Vlaky ve směru Plzeň, Praha a Jihlava jezdí vlaky bez omezení. Oprava budějovického nádraží bude probíhat celý tento týden, tedy do 14. dubna. Pokračování výluky bude dále od 22. dubna.
Budějovické nádraží bude mít zcela nová nástupiště což si celkové uzavření vyžádalo, zachovány jsou zatím dvě starší nástupiště pro vlaky které z nádraží běžně odjíždějí na Jihlavu, Prahu a Plzeň. Všechny vlaky jsou nahrazeny náhradními autobusy, jejich odjezdová místa jsou v ulici před nádražní budovou a v okolních ulicích. Výluka která bude pokračovat od 22. do 28. dubna, bude ovlivňovat jen vlaky z metropole směre Český Krumlov a České Velenice. Vlaky do Horního Dvořiště a Lince budou jezdit bez omezení.
Vlaky, které jezdí pravidelně směr Kaplice, Rybník a do Rakouska, jsou nahrazeny autobusy v úseku České Budějovice – Včelná. Autobusy která nahrazují rychlíkové železniční spoje pak jezdí z Českých Budějovic až do Kaplice. V době výluky není možné v autobusech přepravovat jízdní kola a velká zavazadla. Problémy mohou mít i vozíčkáři, pro které by měl speciální nízkopodlažní autobus s nájezdovou plošinou zajistit Dopravní podnik České Budějovice.
Náhradní autobusy jezdí mezi metropolí a Českým Krumlovem jezdí ve dvojím režimu, tedy jak klasické zastávkové, tak i zrychlené spoje s minimálním zastavováním. V Českém Krumlově pak mají všechny příjezdy autobusů od hlavního města návaznost na vlaky do Nového Údolí a Volar. O víkendu pak budou autobusy v tomto směru zkráceny mezi České Budějovice a Boršov, kde bude již návaznost na osobní vlaky směr Český Krumlov a dále. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1495-na-jihu-cech-zacala-nejvetsi-zeleznicni-vyluka-vlaky-nejezdi-na-trech-tratich{/qrcodegenerator}
Náhradu tratě do Českého Krumlova obstarají autobusy hned na několika trasách. Většina náhradních spojů jezdí z Budějovic až do Krumlova, a to jednak jako zrychlené spoje, na které v Krumlově navazují vlaky dále na Nové Údolí, resp. Volary, jednak jako zastávkové, které obsluhují všechny zastávky a z Budějovic odjíždějí s předstihem podle výlukového jízdního řádu a v opačném směru přijíždějí později než obvykle vlaky. O víkendu však pojedou tyto autobusy pouze do Boršova, vlaky pojedou již odtud. Dráhy v Budějovicích nezajistí přestup mezi pomalejšími autobusy a plzeňskými rychlíky.
Mezi jihočeskou metropolí a Českými Velenicemi jezdí autobusy jen do Nové Vsi. Autobusy zde ovšem mají delší jízdní dobu, s čímž musí cestující také počítat. Autobus je v této relaci pomalejší než železnice. Kvůli modernizaci IV. železničního koridoru nastaly komplikace také v automobilové a městské hromadné dopravě. Od 1. dubna byl uzavřen viadukt na frekventované Rudolfovské třídě. Projet pod ním mohou pouze vozidla integrovaného záchranného systému a autobusy, nikoliv trolejbusy.
Modernizace IV. koridoru v úseku České Budějovice – Nemanice začala v únoru 2011 a skončí v lednu příštího roku.
{snippet 101}
- Úzkokolejka JHMD přepravila v minulém roce 400 tisiíc cestujících
- Správce dopravní cesty začal s modernizací tratě z Tábora do Sudoměřic. Rychlost stoupne na 160 km v hodině
- Student Agency v dubnu začne jezdit z Brna do Českých Budějovic
{snippet 120}