Správa železniční dopravní cesty vyhlásila architektonickou soutěž na podobu nového přestupního terminálu v Praze na Veleslavíně. Ten má cestujícím sloužit k přestupu mezi vlaky, metrem a autobusy.
Projekt je součástí modernizace traťového úseku Praha – Kladno, při které by měla vzniknout i odbočka na Letiště Václava Havla. Stavět se bude pravděpodobně v letech 2024 až 2028, nový terminál vyjde na 420 milionů korun. Redakci Magzine.cz to potvrdil mluvčí SŽDC Marek Iliaš.
SŽDC využila vypsání mezinárodní architektonické soutěže takového rozsahu historicky vůbec poprvé. „K uvedenému kroku jsme nyní přistoupili po jednání s Prahou, která pro tak významnou trať vyžadovala i vhodné architektonické řešení,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Iliaš s tím, že soutěž byla vypsána na začátku února.
Konkrétně by na Veleslavíně měl vzniknout nový terminál, který bude sloužit cestujícím k přestupu na metro a autobusy Pražské integrované dopravy. Stavba původního nádraží Veleslavín zůstane nádražní budovou, architektonická soutěž se jí nedotýká.
Dvoukolová soutěž a naděje v eurofondech
„Prosadili jsme – a díky patří Správě železniční dopravní cesty – historicky první vypsání architektonické soutěže na podobu stanice Nádraží Veleslavín včetně libreta na všechny další zastávky na trati z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla,“ popsal na svém facebookovém profilu pražský radní pro dopravu a náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Takzvané libreto neboli design manuálu by mohla SŽDC využít jako spojující prvek jednotlivých zastávek, které na dotčené trati postaví.
Soutěže se mohou zúčastnit architekti a společnosti z Česka i ze zahraničí, projekt musí zaslat do 2. dubna. Poté bude jednotlivé návrhy posuzovat mezinárodní porota. „Samotná soutěž bude dvoukolová, na vyhodnocení každého kola má komise čas osm týdnů,“ popsal mluvčí SŽDC.
Výstavba terminálu bude stát 420 milionů korun. „Stavba bude navržená na kofinancování z fondů Evropské unie,“ vysvětlil Iliaš. Realizace se podle mluvčího předpokládá v letech 2024-2028.