České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, což je meziročně o více než 64 milionů cestujících méně. Důvodem poklesu byla koronavirová krize, která oslabila dálkovou i regionální dopravu. Dráhy kvůli tomu loni ztratily na tržbách více než čtyři miliardy korun. Letos navíc situace zatím pokračuje, oznámila dnes společnost. V předchozích letech zájem o cestování vlaky pravidelně stoupal. Loňský počet cestujících je nejnižší za desítky let.

Po většinu loňského roku omezovala cestování v Česku koronavirová krize a s ní spojené restrikce. Na železnici tak výrazně ubylo cestujících směřujících do zaměstnání, škol nebo i za turistikou v ČR a do zahraničí.

“Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve druhém a čtvrtém čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu,” uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.

Propad poptávky byl viditelný v dálkové i regionální dopravě, zásadní byl ovšem také výpadek cest zahraničních návštěvníků. V mezinárodních spojích klesl počet pasažérů meziročně o 66 procent. Loni přes hranice ČR cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně na jednu cestu snížila zhruba o čtyři kilometry na 43,5 kilometru. Počet ujetých tzv. osobokilometrů, tedy počet kilometrů, které cestující s vlaky ČD najezdily, klesl o 41 procent na 5,1 miliardy kilometrů.

Úbytek cestujících a kratší cestovní vzdálenosti se promítly i do příjmů. “Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než čtyři miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 procent cestujících oproti roku 2019,” uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Dráhy už dříve avizovaly snahu o snížení nákladů, která by se měla týkat i části smluvních zaměstnanců, zejména z administrativy. Zároveň však chtějí pokračovat v investicích do vozového parku. “Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude,” dodal Bednárik. Podle něj je reálné, aby i v současné situaci skupina skončila na konci roku v zisku a samotný osobní dopravce pak s vyrovnaným hospodařením.

ČD pokračují v ochranných opatřeních ve vlacích. Jde především o pravidelný úklid, čištění a dezinfikování vlaků. Dráhy využívají i technologie na čištění vzduchu nebo tzv. nanonástřik. Dopravce tato opatření loni stály téměř 140 milionů korun.

Velký pokles počtu cestujících i rušení spojů vloni zaznamenali i ostatní dopravci. Například Leo Expressu loni klesl počet cestujících v jeho komerčních spojích přibližně na polovinu. Přesná čísla z loňských přeprav zatím dopravci neoznámili.

Vývoj přepravních výkonů ČD:

Počet cestujících (v milionech)Počet kilometrů, které cestující ujeli (v milionech)
2009162,96462
2010162,76553
2011165,86635
2012168,86907
2013169,36924
2014170,16952
2015169,77170
2016171,57380
2017174,77778
2018179,28225
2019182,18685
2020117,75127
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments