Prakticky nejzpožděnější vlak mezi Českou republikou a Srbskem dojezdil. Mezinárodní spoj Avala tak vystoupal na naprosto první příčky nejvíce opožděných spojů které národní dopravce zajišťuje. Proti jeho plánovanému rušení, protestovalo už v létě několik firem, převážně organizací které v Srbsku mají podnikatelské aktivity nebo zastoupení.
Srbsko ale není členem společného Schengenského prostoru, proto celní a pasové kontroly na hranicích se Srbskem, způsobovalo tak kritická zpoždění, že do svého cíle v Praze dojížděl někdy i nad ránem. Mezinárodní vlak Avala tak skončil svojí do značné míry neúspěšnou cestu v zajíždění do Prahy. V jízdním řádu pro rok 2015 jej nehledejte, nejezdí ani ve zkrácené podobě v jiných úsecích.
Avala a historie
Vlak Avala můžeme prvně nalézt zcela mimo Českou republiku a sice pod kategorií expres z Budapešti do Bělehradu. Jedná se o jízdní řád 1990/1991. Kvalita soupravy není příliš vysoká, obsahuje starší maďarské koženkové vozy. Ačkoli základní souprava neobsahuje žádné spací vozy, jede tento vlak v noci. Patrně jeho hlavním posláním je dovezení přímých lůžkových vozů z Prahy a Malmö do Bělehradu.
Jako atraktivnější se vlak Avala, tentokrát pod číslem 344/345, které mimo jiné používá až do roku 2011, může jevit v jízdním řádu 1991/1992, jelikož jeho trasa je z Budapešti prodloužena až do Vídně. Už se nejedná o vlak noční ale denní, v soupravě nejsou řazeny žádné přímé vozy. Kvalita vozů se mírně zvýšila, jsou řazeny srbské vozy s čalouněnými sedačkami a navíc také srbský jídelní vůz.
O dva roky později můžeme zaznamenat nepatrnou změnu a to v kategorii vlaku. Paradoxně jde směrem dolů, z expresu se nám stává obyčejný rychlík – v místních krajích nazýván Schnellzug, Gyors, Brzi.
V jízdním řádu 1998/1999 nastává významná změna. Vlak Avala povýšil na kategorii InterCity a jeho vozy tomu také odpovídají. Železnice Srbije v témže roce obdržely sérii nových velkoprostorových klimatizovaných vozů, které také ihned na Avalu nasazují. Součástí dodané série je i jídelní vůz, který je též nasazen. Soupravu doplňují dva oddílové klimatizované vozy rakouských drah. Novinkou jsou také dva přímé lůžkové vozy jedoucí z Bělehradu do Budapešti, kde pokračují rychlíkem Tisza do Kieva, respektive Moskvy.
Další změna v řazení přichází v jízdním řádu 2005/2006, kdy z Vídně do Budapešti a zpět jede také přímý lehátkový vůz Budapešť – Hamburg. Dále je v tomto úseku jede také o sobotách a nedělích posilový maďarský vůz 2. třídy a v letním období vůz zavazadlový. O další dva roky později zažívá Avala první nápor sezonních vozů. V letní sezóně vozí přímé lehátkové vozy z Prahy do černohorského Baru, dále také vozy z Prahy, Bratislavy a Budapešti do řecké Soluně.
V jízdním řádu 2008/2009 nastává asi nejzásadnější změna. Avala začíná v Praze, Vídeň zcela opouští. K této výměně pravděpodobně napomohla změna konceptu železničního spojení mezi Vídní a Budapeští, neboť zde začaly být nasazovány v taktu nové rakouské vlaky Railjet. Avala, jak již bylo zmíněno, si stále ponechává číselné označení 344/345, zato je kromě srbského území vedena pod kategorií EuroCity, v Srbsku si stále ponechává označení Intercity. Je rozšířen počet sezonních vozů, jsou přidány přímé lůžkové vozy z Kieva a Moskvy do Baru a Soluně a také lehátkový vůz z Bratislavy do Baru.
Základní souprava zůstává podobná, rakouské vozy se mění za české, český vagón střídá také srbský vůz 1. třídy. V následujících letech se dějí pouze drobné změny v řazení vlaku, z Prahy jezdí v létě do Baru také vůz lůžkový, z Kieva přestávají jezdit sezonní vozy zcela.
Avala, a v neděli ukončená existence pravidelně nezpožděnějšího vlaku v historii
V roce 2014 představuje Avala již tradiční vlak spojující Bělehrad se střední Evropou, konkrétně Budapeští, Bratislavou a Prahou. Ani více než devadesátiprocentní přesnost spojů Českých drah neovlivní přesnost balkánských železnic, kde se vlak nezřídka zpožďuje, kvůli tomu je Avala nechvalně proslulá svou nepřesností.
Souprava je řazena z kvalitních vozů Českých drah a Srbských železnic, které disponují zásuvkami 230 V a klimatizací. Ve vlaku je také řazen nový zavazadlový vůz Českých drah, který umožňuje přepravu jízdních kol. Na čele vlaku se střídají lokomotivy ZSSK řada 350, MÁV řada V43 a ŽS řada 461, tradiční lokomotivy místních železničních správ. Celá trasa vlaku měří 995 km, přičemž průměrná rychlost činí pouze 65 km/h, což zapříčiňuje především časté zastavování vlaku v Maďarsku a Srbsku a také všeobecně nízká rychlost na srbském území.
Vlak číslo 273 z Prahy hlavního nádraží odjíždí v 5:39, do Bělehradu přijíždí ve 20:50, vlak číslo 272 odjíždí z Bělehradu ráno v 6:45 a do Prahy přijíždí ve 22:21. Obzvláště tento čas (zejména v letní sezóně za provozu sezónních vozů) bývá nedodržován.