Státem ovládaná Deutsche Bahn bojuje s nedostatkem strojvedoucích na několika frontách. Z jedné strany tlačí odbory GDL, z druhé pak odřeknutí stovek vlaků. Hlavní role: plat. Foto: Magzine.cz

Německo minimálně pět posledních let bojuje s akutním nedostatkem strojvedoucích, a to v téměř všech spolkových zemích. Deutsche Bahn přitom opakovaně vypisuje nábory se stále většími výhodami. Pravda je taková, že nyní v celé zemi schází kolem 1200 kvalifikovaných strojvedoucích, a to nejvíce v zemích Sasko-Anhaltsko v systému dopravy Hartz-Elbe-Express, kde musel dopravce přikročit opakovaně k odřeknutí řady spojů v přepravních špičkách všedního dne.

Nedostatek strojvedoucích má i městská železnice S-Bahn v Berlíně nebo ve Stuttgartu, kde došlo sice k nepatrnému navýšení personálu, ale stav je stále neuspokojivý. Deutsche Bahn dnes prakticky nabízí výhody pro nové strojvedoucí, které by jednoznačně o několik let dříve bylo spíše pro stránky sci-fi.

S nedostatkem mašinfírů bojovalo donedávna i Maďarsko. Po zboření předsudků, že lokomotivu nemůže řídit žena, i zde došlo k velkému zájmu o toto povolání, které i nadále u řady lidí je také srdečním povoláním.

Ženy na lokomotivách Českých drah jezdí i v České republice, a jejich počet i nadále nejspíš poroste. Německa DB tak chce přilákat mladší ročníky, jako tomu bylo na příkladu z Maďarska nebo z Rakouska, kde vlaky na regionálních tratích řídí na dvě desítky strojvedoucích v sukních.

Mladší ročníky ale u DB není možné prakticky sehnat. Podle koncernové tiskové centrály, je o toto povolání velmi malý zájem. Vysvětlit to lze hned několika faktory. Mladší generace nemají smysl pro odpovědnost za svěřené hodnoty, což jsou v případě vlaku stovky milionů EUR. Dále je to nepravidelností směn, které začínají brzy ráno, končí odpoledne, nebo začínají v noci a končí v poledne.

Směny řešilo vedení drah na nedávné konferenci s odbory GDL celoplošně. V současné době lze nástupy do služby upravit podle požadavků odborů minimálně, sjednotit ale různorodost těchto požadavků z celé země nebude jednoduché.

GDL také kritizuje opakované přetěžování strojvedoucích počtem přesčasových hodin, těch bylo jen za rok 2014 na 640000 hodin, v roce 2015 pak už více jak 2,1 milionů přesčasových hodin, což vypovídá o kritickém nedostatku strojvedoucích samo o sobě, kdy DB upravuje směny podle počtu právě chybějícího vystřídávání ve službě.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments