DO RAKOUSKA ZATÍM NE | Nové lokomotivy Českých drah které jsou známé spíše pod označením 380 (tovární 109E) zatím za hranice k našim sousedům nemohou. Konkrétně tedy do Rakouska a Německa. Ačkoliv lokomotiva z Plzně obdržela všechna potřebná bezpečnostně-provozní osvědčení, mimo testovacích a ověřovacích jízd se na osobních vlacích za hranice na jih a západ naší země jen tak nepodívají.
Opravujeme tak původní sdělení z předchozího článku od našeho kolegy z 27. listopadu, kdy uvedl, že lokomotivy tohoto typu budou od platnosti nového jízdního řádu zajíždět na obratovém vlaku z Prahy do Lince v Rakousku. Více v článku: Od prosince začnou vlajkové lokomotivy Českých drah zajíždět do Lince v Rakousku
Emil Zátopek a „technický“ trojúhelník
Ačkoliv si výrobce Škoda Transportation praktikuje na národnim dopravci České dráhy doslova laboratorní pokusy, dělá výrobce i všemožné, jen aby tento typ lokomotivy neměl už tak špatnou pověst. Škoda chce pronikat na západní trhy s hájenstvím takových firem jako je Alstom, Bombardier nebo Siemens z Německa. České dráhy jsou také díky konkurenčnímu boji mezi firmou Škoda a firmou Siemens v naprosté nevýhodě.
Dopravce začne od příštího roku provozovat jednotky Viaggio Comfort právě od firmy Siemens. Jednotky Raljet (obchodní jméno vlaků které ÖBB dopravci ČD povolila užívat) budou tahat lokomotivy z Rakouska. Jejich pronájem bude také něco stát. Původně měl Railjety tahat právě stroj z Plzně, nicméně rivalita obou výrobců znemožňuje přístup do softwarové výzbroje jednotek Railjet, aby dle těchto parametrů mohla být jednotka Viaggio Comfort s lokomotivou 380 „Emil Zátopek“ komapatibilní.
Výrobce sice získal pro tuto lokomotivu Evropský certifikát TSI High Speed RST jako první na světě, nakonec ji předběhl Siemens s lokomotivou Vectron. Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Toto je teorie – praxe v zajíždění za hranice jiných států než je Slovensko, má už více jak tři roky zpoždění. Boj o zákazníka tak bude v nasledujících několika letech spíše eskalovat.
Neschopnost výrobce z Plzně nakonec neustále prodlužují a protahují všechna potřebná povolení a schvalovací procesy u řady železničních správ kolem České republiky. Bombardier i nadále vede soudní spor o původní spolupráci se Škodou, ze které právě firma z Plzně Bombardier vyřadila a lokomotivu si pak divize Transportation začala realizovat sama ve své režii.
České dráhy jako technický/pokusný králík Škody z Plzně
V současné době má stroj 109E splněnu více jak polovinu technicko-bezpečnostních zkoušek pro Rakousko a Německo. Mimo zmíněné certifikace TSI, obdržela již tento rok i notifikaci EBS (obdoba drážního úřadu, jen na Bruselské úrovni), dále pak schválení u německého drážního úřadu EBA – kde na něj čekala pět let. Německý drážní úřad EBA je jedním z nejpřsnějších v celé Evropě, a pro odbyt Škody Transportation na západ i dosti podstatný.
{snippet 106}
Škoda začne dodávat tento typ lokomotiv do Německa v příštích několika letech. Vyhrála tak soutěž na dodávku vlaků systému „push-pull“ tedy bez nutnosti v obratových stanicích objíždět lokomotivou z jednoho konce vlaku na druhý. Rakousko tak pro výrobce není zatím zajímavé, ačkoliv o zajíždění do této země usilují České dráhy. Taurusy od ÖBB si tak díky laxnosti a neschopnosti firmy Škoda Transporatiton bude muset národní dopravce pronajímat. Zda budou České dráhy vyžadovat část úhrady za pronájem lokomotiv z Rakouska místo lokomotiv 109E z Plzně, mluvčí ČD Petr Šťáhlavský neuvedl. Dráhy se nyní soudí s výrobcem i o penále za pozdní dodání, které v současnosti dosahuje téměř 100 milionů korun.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1808-nove-lokomotivy-ceskych-drah-do-rakouska-a-nemecka-zatim-zajizdet-nemohou{/qrcodegenerator}
Do Německa tak vstoupí Škoda Transportation se zcela čistým štítem. Manýry které výrobce s celou vlajkovou flotilou těchto lokomotiv předváděl národnímu dopravci, by u Deutsche Bahn nekompromisně pohořel. Škoda tak vyhytala veškeré chyby za provozu u Českých drah, a do Německa vstupuje jako férový hráč na poli velké konkurence dalších výrobců – jak nedávno ve svém prohlášení doslovně uvedla.
V postavení vůči ČD nejspíš špatné svědomí Škoda nemá. Výrobce komplikuje národnímu dopravci i kroky při nákupu části série jednotek Railjet, ačkoliv sama Škoda žádné vlaky pro České dráhy nemá – jen ty na papíře..
{snippet 101}
- České lokomotivy z Plzně zakoupí Bavorská BEG. Budou tahat regionální vlaky
- Lokomotiva Českých drah 380/109E získala v Německu potřebnou certifikaci. Čekala na ní pět let
- Vectron ve schvalovacím procesu předbíhá Škodu 380
- ANALÝZA: Jak šel čas se Škodou 380 u Českých drah
- Škoda 380 nemá stále potřebná povolení, ČD je chtějí pro jednotky RailJet
{snippet 120}