Leo Express Leoše Novotného chce žalovat České dráhy za ušlý zisk, tedy za podnákladové ceny jízdenek mezi Prahou a Ostravou. Nedávno stejné ambice projevil i Radim Jančura. Problematika cenotvorby všech třech dopravců kteří o zákazníka na jedné trase soutěží, má jak rub – tak i líc.
STÍŽNOSTI RADIMA JANČURY SMETLA V MINULOSTI ZE STOLU I EVROPSKÁ KOMISE | ILUSTRAČNÍ FOTO: SHUTTERSTOCK.COM
RagioJet i Leo Express po svém vstupu na železnici nasadily tak nízké ceny, které neměl v cenotvorbě ani národní dopravce. Oba pak shodně po několika měsících provozu svých vlaků prohlašují, že za cenovou válkou mohou právě České dráhy, což je ve své podstatě holý a zcela zcestný argument. Řvát do médií demagogická a smyšlená tvrzení, je jen zbytkem torza osatních argumentů bez hlavy a paty. Nedávno Radim Jančura např. prohlásil, že nevidí důvod, proč by strojvedoucí jeho vlaku nemohl jet po trati na kterou nemá seznání (seznámení se s technickými parametry tratě).
Jančurova a Novotného demagogie v bludném kruhu
Příkladem pro oba soukromé dopravce může být právě Německo. Země, která se svým liberálním přístupem k účasti soukromých dopravců participujících s národním dopravcem Deutsche Bahn, může být jen protikladem toho co dopravci Leo Express a RegioJet vyžadují po státním dopravci u nás. Oba pak shodně za své podnikatelské neúspěchy u železnice obviňují České dráhy.
Vlaky může provozovat každý, nikde ale není psáno, aby pole své více jak staleté působnosti měl národní dopravce vyklízet někomu, kdo si ze dne na den vypraví své vlaky na trať kde doposud jezdí desítky let někdo jiný. Tento princip by v Německu neměl žádnou sudní váhu ani v případě, pokud by došlo na „domácí“ hysterii ohledně cenotvorby i demagogie nulové kolektivní viny za průšvihem z podnikání.
Pro laika tedy vysvětleno takto: „Radim Jančura by si představoval takové pole působnosti Českých drah, kde síťový dopravce bude výrazně dražší než konkurence, aby ve svém výsledku sám odvážel cestující za zvýhodněné ceny, ze kterých by sám ještě profitoval..!“ České dráhy jsou v podstatě jediným palčivým problémem Radima Jančury, a částečnou šablonou bludného kruhu Leoše Novotného. Pokud nakonec obě firmy dovedou celou problematiku cenotvorby k soudu, bude jiště zajímavé, jak právě Jančura bude své podnákladové ceny jízdenek vysvětlovat. Značně pod čarou nákladů provozu svých vlaků byl i Leo Express s cenou svých jízdenek.
V současné době cena jizdenek mezi Prahou a Ostravou je taková, že i při nákupu IHNED, na e-shopu Českých drah, vyjde cesta vlakem:
- SC Pendolino na 330 korun
- u RegioJetu na 299 korun
- a u Leo Expressu na 295 korun
Líbivá gesta se stewardem v každém voze jsou dnes přežitkem
Dá se tedy říci, že v současné době vedou konkurenční boj o zákazníka jen Novotný a Jančura, protože České dráhy nabízí podstatně dražší ceny jízdenek než zmíněné firmy obou pánů. Vlastní ekonomické problémy z provozu se tak oba dopravci snaží přívlastkem napojit na národního dopravce. Pokud by tedy skutečně došlo k soudnímu projednávání, soud bude řešit především tolikrát zde zmíněnou cenotvorbu v časové ose nevyjímaje. A o to přestává mít zájem zase Leoš Novotný.
Ekonomika provozu má i druhou stranu mince. V současnosti České dráhy mají nejnižší personální náklady na jeden dálkový spoj, kterých denně vypraví na desítky. RegioJet i Leo Express mají v každém svém voze jednoho stewarda. Personální náklady jsou tedy jednou z nejvyšších denních položek hned v platbách za dopravní cestu, kterou odvádí každý dopravce Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Leo Express Leoše Novotného provozuje zase soupravy které mají nejnižší nákladovost, ať již na spotřebované energie, nebo váhu celé soupravy. SŽDC ve svých platbách za dopravní cestu klasifkuje především tyto dvé specifikace, ze kterých černozlaté vlaky vycházejí nejlépe. I tak jsou ale ztrátové.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/magaziny/komentar/2052-novotneho-a-jancurova-demagogie-ohledne-viny-ceskych-drah-na-jejich-neuspechu-v-podnikani{/qrcodegenerator}
České dráhy na svém dálkovém spoji platí strojvedoucího, jeden palubní personál (mimo SC Pendolino), a pak dopravní cestu. Pokud tedy vypravený spoj RegioJet má obsazenost 65 procent, a je s cenou svých zakoupených jízdenek dražší než České dráhy, národnímu dopravci se stejnou obsazeností vychází nákladovost jednoho spoje zcela jinak, tedy v plusových číslech. RegioJet je plusový taktéž, ovšem s minimálním ziskem díky vysokým personálním nákladům a ceny za dopravní cestu. Leo Express pak téměř na nule, ačkoliv provozuje z ekonomického pohledu nejlevnější vlaky.
{snippet 100}
- Firmy Radima Jančury kritizují cestující za jeho špatné chování k zaměstnancům. Dopravce už vyšetřuje Inspektorát práce
- Liberalizaci železnice neohrožuje stát, ale soukromý sektor nekonečným řetězem stížností vůči státu
- Leo Express v minulém roce prodělal 160 milonů. Dopravce zavedl další úsporná opatření
- RegioJet požádal na Slovensku o povolení k provozu vlaků z Bratislavy do Košic. Leo Express zatím váhá
- Jančura chce převzít vlaky jezdící na Slovensko. Díky tomu by stát vynakládal i více peněz
- Jančura navýšil kapacitu svých vlaků a začal nabízet podnákladové ceny jízdenek na večerní spoje
- Jakub Havrlant, investor Leo Expressu spouští projekt prodeje jízdenek a jejich porovnávání
- Rok dopravce Leo Express na kolejích. Důvod k oslavám téměř žádný
- Jančura jako novodobý Lenin. Začal hledat možnosti jak zlikvidovat konkurenci v taxislužbě
- Lhaním a zapíráním. Tak se prezentuje Radim Jančura ve svém firemním časopise Žlutý
- RegioJet Radima Jančury má s vlaky do Hamburku další problém. Banky mu nechtějí půjčit
- Soud zakázal firmě Leo Express využívat zákaznické produkty Českých drah
- Slovensko brzy pozná hněv Radima Jančury. Chce napadnout smlouvu mezi státem a ZSSK
{snippet 120}