Nový železniční jízdní řád přináší od neděle řadu velkých změn. Začínají platit nové smlouvy státu i krajů s dopravci, které z několika místních i rychlíkových linek vytlačily České dráhy, takže od neděle se začnou cestující seznamovat s jejich nástupci. Zároveň si některé kraje vymínily nové tarifní podmínky, takže v některých vlacích ČD nebudou platit drážní jízdenky. Na druhé straně změna nepřináší konec žádné lokálky, naopak se po desetiletích vracejí vlaky na trať do Židlochovic, ožívá „švestková dráha“ a po roce opět zahajuje plný provoz brněnské hlavní nádraží.
Nový jízdní řád na železnici začne v celé Evropě platit v neděli 15. prosince. V Česku se současně změní jízdní řády i na některých jiných linkách veřejné dopravy – zejména v regionální autobusové dopravě, ale i v některých městech. Leccos souvisí hlavně se snahou veřejnou dopravu co nejvíce propojovat, a jestliže loni byly úpravy jízdních řádů vlaků spíše kosmetické a největší pozornost budilo zrušení jmen vlaků a pojmenování celých linek, letos je toho mnohem více.
Vnitrostátní doprava: od neděle Arriva a RegioJet
I když nedošlo na proklamované otevřené soutěže dopravců, ministerstvo dopravy si na několika rychlíkových linkách vybíralo, komu přidělí pro příští léta jejich provoz. V pěti případech si nově vybralo jiné dopravce než České dráhy, které dosud provozovaly téměř všechny dálkové linky (byla jen jediná výjimka).
S vlaky v jiných barvách se setkají cestující, kteří pojedou na lince Brno–Bohumín, kde od neděle začne jezdit RegioJet, a na trasách Praha – České Budějovice (přes Písek), Praha–Rakovník, Praha–Tanvald a Kolín–Šluknov, které převezme Arriva.
K tomu zůstávají rychlíky Plzeň–Most společnosti GW Train Regio. Regiojet slíbil, že místo starých vozů ČD bude cestující vozit v modernizovaných klimatizovaných vagonech, Arriva potom nasadí motorové jednotky podobné těm, které již znají lidé z její dálkové linky do Nitry.
Rošády dopravců budou na zmíněných linkách znamenat jen menší změny. Především po necelých dvou letech provozu zanikne přímé víkendové spojení Praha–Harrachov vzhledem k tomu, že se nepodařilo motoráky Arrivy schválit k provozu na sklonově náročném úseku z Tanvaldu do Harrachova.
Oproti původním plánům se výrazně zlepší spojení Kolína, České Lípy a Šluknovska. Z Kolína do Nového Boru pojedou nově rychlíky každé dvě hodiny, přibude tedy dosud chybějící polední pár spojů. Tři páry rychlíků v Novém Boru skončí, zato přibude další pár – a o víkendu ještě jeden – které pojedou až do Šluknova.
Linka Brno–Bohumín potom může kromě vyššího komfortu cestující potěšit tím, že se po roční výluce vrátí na brněnské hlavní nádraží – stejně jako množství dalších dálkových i některých regionálních linek. Dosud jezdily na dolní, případně židenické nebo královopolské nádraží. Na druhé straně to ale také znamená, že se výrazně zhorší nabídka spojů z Židenic. Většina spojů, které tam celý rok stavěly, bude židenickým nádražím opět jen projíždět.
S novým jízdním řádem také zostří konkurenční boj na trase Praha–Brno. České dráhy zavedou další komerční spoj, konkrétně pár railjetů, který pojede pouze v pátek a neděli – pozdě dopoledne z Prahy a odpoledne do Prahy.
Vlaky začnou po dvou desítkách let opět jezdit přímo z Prahy do Třeboně. Dráhy přesměrují část dosavadních rychlíků Praha – České Budějovice na trať, která vede z Veselí nad Lužnicí přes Třeboň do Českých Velenic, byť ta stále čeká na plánovanou elektrizaci. Celkem půjde o čtyři páry rychlíků, které ovšem tím pádem nedojedou do krajského města. Spojení zůstane zachováno, ovšem s přestupem – na odkloněné rychlíky navážou ve Veselí nad Lužnicí rychlíky linky Brno – České Budějovice. Navíc budou odkloněny pouze ty rychlíky, po kterých jede z Prahy do Českých Budějovic ještě expres.
Zajímavostí jsou potom nové rychlíky – nebo spíše spěšné vlaky – z Prahy do Lichkova. Zavede je Leo Express, jde ovšem o spoje objednané nikoli státem, nýbrž Pardubickým krajem. Jde vlastně o prodloužené spěšné vlaky Pardubice–Lichkov.
Leo Express připravuje i další novinky v podobě vlaků Praha–Bratislava, které pojedou přes Olomouc a Břeclav, a také páru spojů Praha–Plzeň a zpět. Ty ale mají začít jezdit až v polovině roku.
Na železnici budou také v roce 2020 pokračovat různé dlouhodobé výluky, které provoz ovlivní. Po rekordním roce 2019 se prodlouží také jízdní doba vlaků mezi Prahou a Plzní, byť jen o dvě minuty. Západní expresy budou nově potřebovat k cestě z hlavního nádraží na hlavní nádraží hodinu a 16 minut. Pracovat by se mělo především poblíž pražského Radotína.
Na druhé straně mezi Prahou a Plzní přibude vlaků. V obou směrech pojede nový večerní expres, ve směru do Prahy bude začínat již v Chebu. „Tyto vlaky navíc zastaví v Hořovicích a Rokycanech a zajistí lepší možnost pro návrat ze zaměstnání nebo z kulturních akcí,“ upozornil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Plzeňský kraj u drah také objednal propojení rychlíků Praha–Plzeň se spěšnými vlaky Plzeň–Klatovy, pojede tedy více přímých vlaků z metropole do Klatov, a protože se jim zkrátí pobyt na plzeňském hlavním nádraží, bude i celá cesta rychlejší.
Zlepší se i spojení mezi Prahou a severem Čech. Denně bude jezdit večerní rychlík z Děčína do Prahy, který dosud jezdil jen v neděli. Objeví se i dva nové večerní spoje z Prahy – jeden do Ústí nad Labem, jeden do Teplic.
Mezinárodní doprava: denně vlak do Moskvy, na jaře s Vindobonou
Nový jízdní řád obsahuje nemalé množství vlaků, které zatím nevyjedou. Jde o již zmíněné leoexpressy Praha–Bratislava, ale také o návrat slavné Vindobony. I když toto jméno začaly České dráhy opět používat již loni, až letos počítají i s návratem přímého spoje Vídeň–Praha–Berlín. I on ale začne jezdit až v průběhu příštího roku, počítá se se startem 4. května. Zajímavostí bude její trasování v německé metropoli – nepojede po podzemní trati přes nádraží Südkreuz, nýbrž město objede, na hlavní nádraží dojede po povrchové Městské dráze a končit bude na nádraží Charlottenburg.
Obnovená Vindobona pojede z Prahy do Berlína vpodvečer, do cílové stanice přijede až před desátou večer, opačným směrem se vydá ráno. Částečně tak nahradí zrušený vlak Porta Bohemica. Ten zatím jezdí večer z Prahy přes Drážďany do Lipska a brzy ráno zpět. V Německu o něj však již není zájem, proto bude již od prosince jezdit pouze mezi Prahou a Děčínem.
Vídeň dostane nové spojení nejen s Berlínem, ale také s některými polskými městy, a to již od prosince. K nynějším vlakům, které jezdí z Vídně přes Břeclav a Ostravu do Gdyně a z Vídně do Varšavy, přibude nový spoj z Grazu přes Krakov až do Přemyšlu u ukrajinských hranic. Dosavadní vlak Budapešť–Varšava potom bude protažen do běloruského Brestu. Poveze zároveň i přímé vozy Praha–Bohumín–Brest a přímé lůžkové vozy Praha–Moskva. Železniční spojení Prahy s Moskvou bude po mnohaleté stagnaci k dispozici opět denně. Jednosměrná jízdenka pro dospělého bude stát 5653 korun, v první třídě 9899 korun.
Po rovných deseti letech bude možné dojet vlakem bez přestupu také z Prahy do Vratislavi. Toto přímé spojení má však háček. Jde o jeden ze zmíněných rychlíků/spěšných vlaků Leo Expressu, který jednak pojede až večer – po šesté hodině z Prahy s příjezdem do Vratislavi po půl jedenácté v noci – a zpět v šest ráno. Jednak pojede pouze o víkendech (od pátku do neděle), a ne celoročně; v březnu a dubnu nebude jezdit vůbec.
Kromě Leo Expressu má nové plány v zahraničí i RegioJet. Již od neděle protáhne jeden ze svých spojů Praha–Bratislava dále přes Trenčín do Žiliny. Na květen potom ohlásil protažení vlaků, které zatím končí ve Vídni, přes Györ do Budapešti. Vznikne tak jednak konkurence pro rakouské spolkové dráhy ÖBB a maďarského dopravce START, jednak alternativa k lince Českých drah a jejich protějšků ze Slovenska a Maďarska, která vede přes Bratislavu.
O prázdninách potom nebude k dispozici přímé spojení z Čech do Norimberka. Linka Cheb–Norimberk bude v červenci a srpnu dočasně ukončena v Marktredwitz.