České dráhy s platností nových jízdních řádů pro příští rok, ustoupí z několika klíčových lokálních tratí vycházejících z Prahy, nahradí je soukromníci. Celkově přichází o 5 procent ze všech svých výkonů v osobní dopravě. Přesouvat se budou i lokomotivy, motorové vozy a osobní vozy.
Změny se dotknou cestujících zejména na rychlíkové lince R8 z Brna přes Ostravu do Bohumína. Žlutý dopravce Regiojet na tuto linku poprvé denně vypraví 34 spojů. Díky změně dopravce cestující získají modernější vagony, České dráhy sem dosud posílaly starší vozy bez klimatizace či wi-fi. Rozsah servisu na této lince zatím společnost neupřesnila. Naopak na své tradiční linky mezi Prahou a Brnem nebo Prahou a Ostravou Regiojet zatím další vlaky nepošle.
Změní se i spoje soukromého dopravce Leo Express. Ten od 20. prosince zavádí přímé vlakové spojení mezi Prahou a polskou Vratislaví. Doplní tak své služby, které bude od prosince poskytovat v závazku veřejné služby v Pardubickém kraji. Vlaky Leo Express vyjedou každý pátek, sobotu a neděli v 18:08 z Prahy. Zpět dorazí každou sobotu a neděli v 10:28. Na lince dopravce využije jednotku Leo Express Flirt.
Mimo dálkové linky vstupuje Leo Express i do regionální dopravy na Orlickoústecku, kde na několika tratích vystřídá České dráhy. V Ústí nad Orlicí si dopravce vytvoří přestupní místo, nově tu bude stavět i s dálkovými vlaky.
Více spojů vypraví i Arriva, která nahradí České dráhy na linkách R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor, R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Další spoje vypraví firma ve Zlínském kraji. Pro cestující na rychlíkových linkách bude nástup Arrivy znamenat zvýšení komfortu cestování, firma slibuje wi-fi či vodu zdarma. České dráhy sem nasazovaly starší modernizované motorové vozy.
RegioJet rozjede své vlaky v Ústí nad Labem
Více v článku: RegioJet zezelená. Nové vlaky pro Ústecko opustí na žádost kraje tradiční žlutou
Nejvíce různých dopravců na regionálních spojích si budou moci vyzkoušet lidé v Ústeckém kraji. Ten se rozhodl, že nechá dopravce soutěžit o menší soubory linek, nenabídl tak provozování většiny spojů jen jednomu dopravci.
Tento přístup si před časem pochvaloval majitel Regiojetu Radim Jančura. Podle něj žádný z dopravců nebude chtít být tím nejhorším, a proto se kvalita cestování zvýší. Regiojet v kraji obsadí několik linek. Na spoje nasadí nejprve starší vozy z Německa, v dalších letech je vystřídají zcela nové motorové soupravy vyrobené v Polsku.
Pravidelná doprava se vrátí na takzvanou Švestkovou dráhu mezi Mostem a Lovosicemi. Společnost AŽD Praha tam nasadí zelené vlaky, které vznikly modernizací německých Regiosprinterů. Ty už cestující znají od jiných soukromých dopravců, například na jihu Čech. V Německu se tato vozidla využívala jako vlakotramvaj, v Česku do nich bylo kvůli předpisům nutné dosadit toaletu.