Statisíce Čechů v létě opět zamíří k moři vlastními auty. Řadě z nich se přitom letošní dovolená prodraží – vzrostly ceny pohonných hmot, potravin i nejrůznější poplatky. Třeba v letoviscích v Chorvatsku mohou být služby i jídlo dražší až o pětinu. Redakce MAGZINE.cz vyzkoušela osvědčenou trasu k Jadranu a zaznamenala, na co si na nich řidiči musejí dát pozor.
Důležitá je už příprava před cestou – být dobře vyspalý, mít připravenou trasu, natankovaný vůz a hlavně bezpečně naložit věci do auta. „Rovnáme věci vždy tak, že nejtěžší dáváme dolů a nejlehčí nahoru. A to z toho důvodu, že při nouzovém brzdění nebo manévru mohou předměty zranit posádku,“ vysvětluje Petr Vomáčka z Besipu.
Do Chorvatska vyráží při reportážní jízdě redakční Škoda Superb – na naftu. Cílem je přímořské město Trogir, vzdálené 1060 kilometrů. Cesta má podle navigace trvat deset a čtvrt hodiny.
Při plánování trasy pomůže rozhlas nebo mobilní aplikace, která upozorní například na dopravní omezení. Těch je na české dálnici D1 hned několik. V modernizovaných úsecích je maximální povolená rychlost snížena na 80 kilometrů a její dodržování kontrolují radary. „Ve vypjatých dnech v pátek odpoledne a v sobotu ráno tam můžou vzniknout problémy,“ upozorňuje Vomáčka.
Kromě sedmi úseků D1 musí řidiči počítat se zdržením i v okolí Brna nebo před Mikulovem u vodní nádrže Nové Mlýny, kde je ve špatném stavu most. „Kvůli regulovanému průjezdu je tady semafor, jezdí se kyvadlově. Úsek se dá objet, ale je to složitější a zajížďka se nevyplatí,“ říká Adam Berger.
Rakousko: radary a hlídky za keřem
Na rakouské dálnice je potřeba známka, desetidenní stojí 9 eur, tedy zhruba 230 korun. Koupit se dá předem na vybraných místech v Česku i na čerpacích stanicích v okolí hranice.
Rakousko bude v létě průjezdné, menší problémy mohou být ve Vídni. Téměř všude jsou radary, kamery a policejní hlídky. Pokutují nejčastěji telefonování, nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo překročení rychlosti.
Slovinsko: cesta mimo dálnici se přestává vyplácet
U rakousko-slovinských hranic kupuje posádka redakce Magzine pro své auto dálniční známku. Pro řadu Čechů, a nejen pro ně, je důvodem cena slovinského kuponu. Týdenní nestačí a nutné je koupit měsíční, který vyjde na 30 eur, tedy 780 korun.
Z Gersdorfu se dá jet bez známky přes Murek, Lenart, Ptuj, Ormož a Varaždin na Záhřeb. Objízdná trasa vede vesnicemi, ale i lesem, kde jsou ostré zatáčky a místy i rozbitá silnice. Jinde zase rovná silnice svádí k rychlé jízdě a to se nemusí vyplatit.
„V některých místech přibyly radary. A hlavně pozor na to, že policisté si teď tuto objízdnou trasu hlídají a sledují jak rychlost, tak další přestupky,“ varuje Petr Vomáčka z Besipu.
Ti, kteří pojednou po dálnici, ale musí ve Slovinsku u Ptuje počítat s omezeným provozem. Dálnice k hranicím bude hotova až na konci roku.
Chorvatsko: ušetřit se dá s elektronickým mýtem
Na slovinsko-chorvatské hranici schengenský prostor končí. Vloni se tam kvůli důkladným kontrolám tvořily několikakilometrové kolony a nejspíš tomu nebude jinak ani letos. Proto je dobré si trasu dobře načasovat.
I v Chorvatsku je nutné počítat s radary a kontrolami. Pokuty začínají na 300 kunách, což je kolem tisíce korun. Ušetřit peníze i čas je možné na mýtném. Potřeba je ale zvláštní krabička, tedy elektronická mýtná jednotka, která se dá koupit i s kreditem u mýtných bran. Řidič pak nečeká ve frontě.
Do cíle v chorvatském Trogiru dorazilo naše vozidlo po více než 11 hodinách. Naftové auto jelo delší trasou a i díky levnějšímu palivu tak projelo o 800 korun méně.