V noci ze středy na čtvrtek se do Česka vrátí lokomotiva Škoda 109 E, kterou Škodě Transportation v květnu zabavili v Rakousku exekutoři na žádost konkurenční firmy Bombardier. Plzeňský výrobce za stroj zaplatil kauci téměř 900 tisíc eur (necelých 22,5 milionu korun), která je nyní v úschově vídeňského soudu.
{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}
{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}
Za vším je soudní spor s Bombardierem
O plánovaném přesunu lokomotivy informovala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Cena Škody 109 E se pohybuje kolem 100 milionů korun. Od půlnoci do čtvrtečního rána bude stát na nádraží v Břeclavi a dopoledne už se začne testovat na zkušebním okruhu ve Velimi. „Budeme zjišťovat škody způsobené neodborným uskladněním,“ dodala mluvčí. Podle ní už je nyní stroj na nádraží ve Vídni. Vývoj lokomotivy stál 380 milionů korun. Po jejím zabavení se tuzemský výrobce bál průmyslové špionáže, to ale Rakušané odmítli.
„Lokomotiva byla zadržena při provádění klíčových homologačních testů, kterými na rakouských drahách právě procházela. Od května naše společnost usilovala všemi právními prostředky o uvolnění stroje,“ řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. Koncem října ukončil rakouský soud na návrh Škody Transportation zajišťovací exekuci lokomotivy výměnou za složení kauce. Výrobce bude nyní podle Bernarda za účasti soudního znalce zjišťovat technický stav lokomotivy. Ta totiž byla více než pět měsíců bez řádné konzervace a údržby, což může představovat vážná poškození na zařízení stroje, dodal.
Rakouské úřady zabavily lokomotivu 109 E kvůli sedm let starému soudnímu sporu mezi Bombardierem a Škodou. Obě společnosti ji měly původně vyvíjet společně, Škoda se ale nakonec rozhodla jít svou cestou. Bombardier měl údajně obavy, že by Škoda nedostála případnému závazku ze soudního sporu, v němž šlo o zhruba deset milionů korun.
Škodovka považuje právní kroky Bombardieru za velmi nestandardní. Zajišťovací exekuce je zvláštní prostředek rakouského práva a slouží k zajištění případné vymahatelnosti nároku, který by byl teprve v budoucnu byl přiznán v rozsudku soudu.
Bombardier žaluje Škodu o úhrady poplatků z licenční smlouvy, kterou vypověděla již před více než sedmi lety. Škoda Transportaion naopak žaluje Bombardier o vrácení iniciačního poplatku z výše zmíněné vypovězené smlouvy. „Nejbližší stání, proběhne v prosinci ve Vídni. Soud se bude zabývat mimo jiné znaleckým posudkem, který vypracoval soudem jmenovaný nezávislý znalec, na němž se shodly obě strany,“ dodala mluvčí.
{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}