Český nákladní železniční dopravce ČD Cargo a slovenská Železničná spoločnosť Cargo Slovakia by se mohly spojit fúzí. Obě firmy mají hospodářské problémy, v Česku a na Slovensku se o tomto záměru hovořilo už v minulosti. Ve značné míře řadu problémů u ČD Cargo způsobilo jeho špatné vedení a tak trochu bohémský přístup jeho představitelů bez zjevné odpovědnosti a případného postihu.

„V konkurenci, která dnes převládá na evropském trhu, se opět potvrzuje, že potřebujeme silné společné podniky. Malé podniky, malé firmy, malá carga, nedokážou přežít. My to vidíme na Slovensku, máme s touto společností vážné ekonomické problémy,“ uvedl na společném jednání premiér Slovenské republiky Fico. Dodal, že projekt je připraven politicky podpořit. Podle premiéra Nečase by součástí fúze obou firem musela být restrukturalizace, kvůli jejich nedobré finanční situaci. Restrukturalizace by mohla spojení předcházet, nebo být součástí fúze, dodal Nečas.

Ve střední Evropě by (spojením firem) vznikl silný hráč, byla by to jedna ze čtyř až pěti nejsilnějších železničních nákladních společností v celé Evropě. My jsme skutečně pod tlakem jednak ruských dopravních společností a jednak německých dopravních společností,“ podotkl Nečas. Německé DB Cargo a také Railion ostře tlačí na dopravce z bývalých republik Sovětského vlivu. Ve zcela opačném protikladu například provedlo fůzi DB Schenker ve Španělsku, kde firma koupila veškeré dopravní a distribuční terminály. Německo se tak s železniční logistikou dostává na první příčky silných hráčů tohoto odvětví.

SLOVENSKÉ POTÍŽE S CARGEM, PDOOBNĚ JAKO V ČESKU

Společnosti ČD Cargo hrozí insolvence, zachránit ji má restrukturalizační plán. Firma chce letos prodat 87 nadbytečných lokomotiv, hodlá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců. Nyní dopravce zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30.000 vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se. Odprodej, resp. zpětný leasing několika desítek lokomotivy je zatím alternativní plán možného řešení. Cargo se nehodlá přímo zbavovat lokomotiv, které jsou dle mnoha kritiků přebytečné. Dle vyjádření představitelů ČD Cargo, řada lokomotiv zůstává v rukou dopravce a firma je nehodlá poskytovat ani k dalšímu pronájmu jiným subjektům. Hrozilo by zde reálné vytvoření podpory soukromého sektoru vůči národnímu ČD Cargo.

V současné době probíhají především jednání na záchranu celé firmy, kterou před několika lety od Českých drah oddělila vláda ČR. Zda to bylo volbou adekvátní či jedinou možnou – ukázal nakonec čas. Stejná reorganizace zavládla i v organizace Správce dopravní sítě, firmě SŽDC, zde je ovšem ziskovost zcela maginární proti samotnému nákladnímu dopravci, ačkoliv oba pocházejí ze stejné skupiny ČD.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments