Elektrická lokomotiva typu ES64F4 zvaná Eurosprinter řady 189 jezdí od října ve flotile nadnárodního železničního dopravce AWT. Umí odebírat proud ze čtyř různých napájecích systémů a vedle České republiky může jezdit v dalších pěti evropských zemích. Elektrický pohon značně snižuje dopad na životní prostředí.

Další elektrická lokomotiva přibude do vozového parku AWT v polovině listopadu. „AWT výrazně prodlužuje průměrné přepravní vzdálenosti realizované na železnici, letos sledujeme zhruba čtvrtinový meziroční nárůst. Pro větší efektivitu a ekologičnost chceme proto více využívat elektrické lokomotivy. Zatím jsme zvolili pronájem jako překlenovací období. Naším záměrem je pořídit vlastní lokomotivy podobných technických parametrů,” vysvětlil šéf železniční divize AWT David Kostelník.

V současné době disponuje AWT třemi elektrickými lokomotivami provozovanými v Maďarsku a pěti v České republice. Všechny jsou jednosystémové a jejich pohyb je omezen druhem napájení elektrické soustavy. Eurosprinter 189 je první čtyřsystémovou lokomotivou ve flotile AWT a využíván bude zejména pro koridor Bohumín (respektive Chalupki) –Břeclav.

Lokomotivy řady 189 mohou být provozovány jak střídavými, tak stejnosměrnými napájecími systémy. Dokážou odebírat elektrický proud ze čtyř systémů – 15 kV, 25 kV, 3 kV a 1,5 kV. Kromě České republiky mohou jezdit v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu. Jejich vysoký výkon je srovnatelný s výkonem čtyř až pěti dieselových lokomotiv. AWT má Eurosprintera 189 v pronájmu na tři roky, v polovině listopadu bude pronajat ještě jeden.

AWT ODPRODALA SPEDIČNÍ NEŽELEZNIČNÍ DIVIZI

Jak uvedl Týdeník pro dopravu a logistiku: Kupujícím je DSV A/S, celosvětově působící dopravní a logistická společnost kotovaná na Kodaňské burze. Podrobnosti týkající se transakce nebyly zveřejněny. Fúzi také povolil český antimonopolní úřad. Podle jeho předsedy Petra Rafaje nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. „Naše strategie se soustředí na rozvoj nákladní železniční přepravy a souvisejících aktivit ve střední a východní Evropě,” uvedl generální ředitel AWT Pierre Timmermans. „Domníváme se, že neželezniční portfolio AWT Čechofracht má nejlepší vyhlídky u jiné společnosti a DSV představuje ideální volbu.” Neželezniční aktivity AWT Čechofracht zahrnují služby silniční, letecké a námořní spedice, které v posledních letech nijak významně nepřispívaly ani k růstu tržeb ani k zisku AWT.

V rámci transakce se 188 zaměstnanců AWT Čechofracht přesune do DSV. Zbylý tým společnosti AWT Čechofracht se bude nadále zaměřovat na železniční přepravu. AWT má 60 let zkušeností s železniční dopravou ve střední Evropě a provozuje rozsáhlý vozový park čítající zhruba 5500 vagonů a 160 lokomotiv. Společnost zároveň provozuje železniční vlečky pro desítky průmyslových podniků, vlastní nezávislý terminál kombinované dopravy v Ostravě-Paskově a zajišťuje železniční spojení mezi střední Evropou a přístavy v severní Evropě, u Jaderského a Černého moře.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments