Nedostatek strojvedoucích je další profesí, která hned za řidiči kamionů mezinárodní dopravy a autobusů se stává kriticiky nedostatkovou. Nových lidí se jednoduše na takové pracovní zařazení nedostává, ačkoliv se jednotlivé železniční správy snaží své budoucí strojvedoucí vychovávat v řadě učňovských oborech.
Před více jak třiceti lety byla práce na lokomotivách posláním a také životní zálibou, dnes rozhoduje o volbě povolání především výše platu. Takové aspekty dlouhodobě monitorují na tuzemském trhu i okolní srpávy jako Deutsche Bahn a ÖBB.
Dnes je u DB zaměstnáno více jak stovka českých strojvedoucích, které do Německa přitáhla především výše platu a spousta benefitů od státem ovládaného dopravce. Ve stejných stopách se snaží verbovat české strojvůdce i rakouská ÖBB. Ta sice s řadou jednotlivých zaměstnanců Českých drah a ČD Cargo spolupracuje ve formě reciprocity, odchody za hranice ale v posledních letech zvolilo na tři desítky jednotlivců.
Zaměstnání u zahraničního dopravce přitom není jednoduché. Bariérou jsou především komunikační schopnosti, těch technických o to více. Strojvedoucí kteří perfektně ovládají komunikaci v němčině, a z minulosti mají seznání příhraničních tratí v Rakousku a v Německu díky zmíněné reciprocitě, odcházejí do Rakouska a Německa snáze.
Německo dlouhodobě bojuje s nedostatkem strojvedoucích. Přilákat mladší ročníky se zatím nedaří
Deutsche Bahn nabízí zdarma ubytování, základní plat 2845 EUR a třináct platů, v mnoha případech i režijní jízdenku pro dojíždění mezi Českem a Německem. Rakouská ÖBB sice nabízí plat o cca. 200 EUR méně, ale 25 procent příplatků za práci v noci a čtrnáct platů.
S nedostatkem strojvedoucích nebojují ale jen Českéd dráhy, ÖBB a Deutsche Bahn. V roce 2012 masivní nábor žen v Maďarsku, přivedl do této jinak mužské profese i ženy. U MÁV v současné době pracuje na 35 žen strojvedoucích, které nyní vykonávají služby v osobní i dálkové dopravě. Řada z nich nakonec ale přechází do sousedního Rakouska, MÁV se tomuto trendu snaží ale zabránit zvyšováním platů.
Kurz strojvedoucích v Maďarsku přilákal i ženy. Jezdí na strojích do Slovinska i Rumunska
U Českých drah jsou odchody jazykově vybavenějších strojvedoucích kritické téma kterému dráhy poněkud nešťastně musí čelit. Z Jihočeského kraje odešlo za prací do Rakouska už nejméně 17 strojvedoucích a to v době, kdy ČD Cargo začalo regulovat nákladní dopravu v celém regionu. Posledním zlomovým okamžikem bylo ukončení vozby osobních vlaků na tzv. Šumavských lokálkách.