Antimonopolní úřad tento týden definitivně potvrdil konečnou částku kterou musí zaplatit České dráhy za pronájem lokomotiv Taurus od ÖBB. Na pronájem lokomotiv mimo zákon o veřejných zakázkách, si dlouhodobě stěžovala Škoda Transportation, která měla pro dráhy dodávat vlaky které dopravce nakoupil u konkurenční firmy Siemens.
Dráhy tak musí zaplatit 1,2 milionů korun za pronájem lokomotiv z Rakouska, a to za rozmezí let 2009 až 2012. V současné době právní odbor dopravce doručené rozhodnutí analyzuje. Dráhy tak pokutu uznají, případně se odvolají.
Pardoxní na celé kauze s pronájmem lokomotiv Taurus z Rakouska je skutečnost, že České dráhy tlačila především technická tíseň. Ta spočívala v neschopnosti lokomotivy řady 380 od Škody, tento typ lokomotiv měl být původně určen pro vozbu vlaků railjet mezi Českem a Rakouskem, to i nadále není možné, proto dráhy musí lokomotivy pro své vlaky zajišťovat v Rakousku.
Siemens i nadále odmítá uvolnit komunikační protokol svých vlaků railjet, což je nutné pro připojení jakékoliv lokomotivy. Více v článku: Jednotky Railjet jsou již plně majetkem Českých drah. Dopravce nemá stále přístup ke komunikačnímu protokolu
Nekonečné spory s firmou Škoda Transportation, vedou České dráhy nejspíš k další nutnosti nájmu několika lokomotiv pro linku Praha – Berlín – Hamburk, ta musí být v den platnosti nových jízdních řádů pro rok 2017 již zajištěna. V současné době se uvažuje o nájmu lokomotiv Vectron od firmy Siemens, stejný typ lokomotiv může být nasazen i na vlaky railjet.