Poslanci ze sněmovního hospodářského výboru budou řešit, proč státní dopravce České dráhy utratil přes 112 milionů za reklamu a marketing u mediální skupiny Mafra. Vydavatelství spadá do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Jak Radiožurnál informoval, ve srovnání s ostatními mediálními domy jde o rekordní částku, kterou přitom vydavatelství z velké části obdrželo bez výběrového řízení.

„Budu chtít, abychom si na jednání výboru pozvali zástupce ministerstva dopravy a ředitele Českých drah, aby vysvětlili tento postup. Hodně mě to překvapilo, jaký objem České dráhy investovaly do Mafry,“ říká místopředseda sněmovního hospodářského výboru Marian Jurečka z KDU-ČSL. Stejně tak bude chtít vysvětlení odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy a poslanec hospodářského výboru Jan Birke.

Z dokumentů Českých drah, které má Radiožurnál k dispozici, vyplývá, že třeba u skupiny Czech News Center utratily dráhy za stejné období jen 17 milionů korun, nejsledovanější komerční televize Nova (tehdy ve vlastnictví CET 21) inkasovala 47,7 milionu.

Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové si dopravce Mafru vybral kvůli cílové skupině – a důvodem nebyla jen inzerce, ale i nákup novin do vlaků. Mluvčí Mafry Tereza Sedláková odmítla, že by mělo množství inzerce souvislost s tím, že vydavatelství spadá do svěřenského fondu premiéra.

„Spolupráce mezi mediální skupinou Mafra a společností České dráhy trvá již mnoho let a začala dávno před tím, než do ní vstoupil holding Agrofert,“ uvedla Sedláková.

Sám Babiš to nekomentoval.

České dráhy spadají pod ministerstvo dopravy. Úřad ale marketingovou strategii státního dopravce řešit nebude.

„Určitě ne. Jako ministr nebudu zasahovat. Jestli si vybraly firmu A nebo B… pokud si to obhájí v rámci svých orgánů, je to zcela na jejich rozhodnutí,“ říká ministr Karel Havlíček za hnutí ANO.

‚Vazba byla jasná‘

Radiožurnál získal svědectví bývalého ředitele ČD Miroslava Kupce, který řekl, že „bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat. Tady byl zájem o to, aby zrovna tento nakladatelský dům měl co nejvíc práce.“

„Já nevím, co je žádoucí. Člověk, který byl odejit z této společnosti, může mít důvod na tu společnost něco hodit,“ odpověděl Havlíček na otázku, jestli ho neznepokojuje, že Mafra získala mnohonásobně víc než všechny ostatní mediální domy a bývalý ředitel tvrdí, že to bylo účelové.

Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík za hnutí ANO to ale tak jednoznačně nevidí. „Pro mě jsou ty výsledky překvapením. Ten, kdo tu reklamu zadával, má říct, jaká byla přidaná hodnota, jaké bylo protiplnění,“ míní Kremlík.

Marketing národního dopravce se nebude řešit jen na půdě sněmovny, ale i na státním zastupitelství.

„Náš analytický tým po prostudování doplní trestní oznámení na Vrchní státní zastupitelství v Praze, které se už střetem zájmů Andreje Babiše zabývá. Kromě toho budeme interpelovat ministra dopravy a téma budeme chtít otevřít i na podvýboru pro dopravu,“ uvedl poslanec Pirátské strany Ondřej Polanský.

Marketingová strategie nedává smysl ani mediální odborníkům. „Vydavatelství Mafra a Czech News Center mají zhruba stejný podíl na trhu, každá 25 procent za poslední polovinu roku 2019. Tomu by měly víceméně odpovídat i výdaje na reklamu. Není příliš logické, že jeden mediální dům je takto disproporčně nadhodnocován, takto velký rozdíl nelze vysvětlit odlišnou cílovou skupinou. Jestliže srovnáváme 17 milionů a sto milionů, pak jsou tyto rozdíly velké i pro laika, který se v tom nevyzná,“ řekla například vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Univerzitě Karlově Denisa Hejlová.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments