Města a obce Děčín, Jílové, Libouchec, Telnice, Krupku, Novosedlice a Oldřichov u Duchcova propojují koleje již od roku 1871. Dlouhá historie nic neubrala na kráse a regionální důležitosti trati, kterou již naši prarodičové nazvali „Kozí dráha“. Magnetem byla trasa z Děčína do Telnic a dále, velkým lákadlem pro fotografy a milovníky železnice i v posledních letech novodobého provozu.
ilustrační fotografie | Holzbau | Krušné hory
Kozina nebo Kozí dráha, tak je nazývána tato lokálka více než 100 let od svého vzniku. Jen díky obcím podél trati, občanským sdružením a mnohé petice, nakonec tuto dráhu zachránili před totální likvidací politické a podnikatelské lobby. Původně bylo těleso kolejí určeno pro zábor 27 metrů širokého pásu silničního přivaděče na budouvanou dálnici. Další varianta pak byla v zalití kolejového tělesa asfaltem k vytvoření cyklistické stezky.
Obce chtějí v budoucnu celou trať od státu převzít do své správy. Plánů je ovšem více. Možné varianty jsou i ve výběru pevného dopravce v celé délce trati. Každopádně budoucnost lokálky je jasná. Její kompletní zrušení včetně vytrhání kolejí již nehrozí. Je jistě ale zajímavé, že současné vyjetí vlaků sponzoruje Ústecký kraj – tedy instituce, která dříve přestala objednávat dopravu v celé délce tratě. Dalším významným sponzorem je statutární město Děčín. Připojit se případně chtějí i další obce.
Krajský úřad výrazně preferoval v relaci Děčín – Libouchec autobusovou linku, pročež s grafikonem 2006/2007 skončily kratší páry vlaků do Jílového a Malého Chvojna. Pro GVD 2007/2008 už Ústecký kraj neobjednal na trati 132 žádné spoje, což znamenalo úplné zastavení osobní železniční dopravy mezi Děčínem a Oldřichovem. Padalo mnoho trestních oznámení na mnohé instituce i osoby: České dráhy, Ústecký kraj, primátor města Děčín, Správce dopravní cesty (SŽDC) a další. Výsledkem nakonec bylo zjištění že proces EIA (Environmental Impact Assessment – posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb) byl značně zmanipulován a zcela mimo skutečnou realitu. {qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1476-posledni-breznovou-nedeli-ozije-kozi-draha-provoz-by-se-v-dohlednu-mohl-rozsirit{/qrcodegenerator}
Kozina startuje letošní sezonu hned tuto neděli o Velikonocích 31. března 2013. Jízdy na trati se budou opakovat v dalších termínech, v červenci a srpnu bude v úseku Děčín – Telnice víkendový provoz, v dalších letech se předpokládá celoroční provoz v celé délce tratě.
Kompletní jízdní řád včetně ceníku, stahujte v příloze | Formát PDF
| Použité zdroje: ww.kd.severoceskedrahy.cz | Autoři Techmag
{snippet 120}