Plán restrukturalizace ČD Cargo je poměrně dramatický. V příštím roce se totiž počítá s prodejem 87 nadbytečných lokomotiv, sešrotováním téměř 5 000 vagonů a zvažuje se rovněž propuštění až 2 220 osob. Rozsáhlé propouštění však firma ještě projedná s odboráři. ČD Cargo loni snížilo ztrátu na 60 milionů, podle některých však firma může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu.
Národnímu nákladnímu železničnímu dopravci přetáhla velké zásilky konkurence, ztráta by letos mohla dosáhnout až dvou miliard korun a jen do konce roku firmu opustí 450 lidí. Podle odborářů je nicméně v ohrožení dalších 2 500 pracovních míst. Kondici podniku nepřispívá ani skutečnost, že vedení ČD Cargo mlčí a resort dopravy je bez ministra. ČD Cargo se tak může pro nového ministra dopravy stát noční můrou. Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9 500 lidí a vlastní téměř 30 tisíc vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.
V úterním pořady Českého rozhlasu „20 minut Radiožurnálu“ nicméně nově nastupující ministr dopravy Stanjura uvedl, že se s tak dramatickým scénářem nakonec počítat nemusí. Odprodej lokomotiv, případně jejich další pronájem jiným dopravcům, je až krajní řešení. ČD Cargo vlastní ve svém vozovém parku šestinápravové lokomoitvy řady 180 a 181 které na koleje v Česku již vyjíždět nesmějí. Dopravce tyto lokomotivy pronájímá dceřiné firmě Koleje Czeskie v Polsku. Pokud by Cargo tyto lokomotivy do polska odprodalo, přišlo by si tak na zhruba 750 až 850 milionů korun.
Problémy ČD Cargo přitom můžou mít dopad na celou republiku
Pokud by se železniční dopravce rozhodl, že přestane vozit drobné zásilky, které jsou pro něj ztrátové, zvýšila by se nákladní doprava na silnicích. „Já naprosto odmítám rozdělení Carga na drobné zásilky, které jsou ztrátové, a na ty ucelené vlaky, které jsou ziskové. S tím, že by se snad prodávalo to, co je ziskové, a to ztrátové by nějak postupně zaniklo,“ míní předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.
Propouštění se má podle restrukturalizačního plánu týkat celé republiky. Nejvíce by měl být postižen Pardubický kraj, kde by se podle ČD Cargo měla průměrná nezaměstnanost v důsledku propouštění zvýšit o desetinu procenta na 7,9 procenta. Výrazný dopad dopravce očekává i v Olomouckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Naopak nejméně by měly být postiženy Praha a Středočeský kraj.
V otázkách Martina Veselovského v pořadu „20 minut Radiožurnálu“ dále nově nastupující ministr uvedl, že v případě zjištění manažerského selhání zejména v dozorčí radě ČD Cargo, bude možné vyvodit personální odpovědnost. Tím se myslí především odpovědnost za stav českého Carga ze strany generálního ředitele Českých drah – Žaludy.
{snippet 100}
- ČD Cargo skončí letos se ztrátou 200 milionů korun
- Svérázný způsob boje ČD Cargo s grafitti
- KOMENTÁŘ: Soukromí dopravci – naděje či zhouba české železnice
- Modernizace lokomotiv 163 na řadu 363.5 nabralo rychlejší tempo
- Přímá vozba nákladních vlaků z Maďarska na hranice s Německem
- Matka České dráhy, chce po dceři Cargo 95 milionů za logo
{snippet 120}