Zaujalo nás toho asi více, především v produkci modelů, řada výrobců přestala naší malou zemičku přehlížet. Nicméně to je jen pozlátko toho, co se skutečně odehrávalo, a i nadále bude odehrávat na poli železničního modelářství. V poslední době není již žádným tajemstvím, že velko-výrobci, zejména Roco, Piko nebo Tillig, se staví na stranu jedné barikády – a hrstka prodejců u nás, na stranu druhou.

Tohle již není žádným tajemstvím! V mnoha případech již produkty firmy Piko nebo Tillig, ojediněle i Fleischmann (který spadá pod konsorcium jako Roco), nenajdete na pultech svých oblíbených obchodů. Obchody, jako druhá strana barikády proti výrobcům, ovšem nemají v ruce žádný hmatatelný nástroj, aby se mohla stavět za určitá kritéria a podmínky v zastupování té které značky. Tohle je v posledních 3-5 letech velký problém, a jak se zdá, i nadále je přiživován.Obchodní zástupci, kteří mají zastupovat zájmy výrobce pro Česko, nejsou vlastně obchodními zástupci.

Dochází zde k jistým skutečnostem, že osoby blízké k těmto lidem, které mají hájit tyto zájmy v naší zemi – podnikají vesele s produkty svého zaměstnavatele, nebo jako osoby zastupující určitou značku. To je ovšem jen zlomek toho, co my, jako spodní článek řetězce nemůžeme ovlivnit.Obchodní zástupce je vlastně osoba, která by měla – „měla“ zastupovat zájmy výrobce. Pokud ovšem je tento člověk v přátelském svazku s jistým obchodníkem v Praze, kterému předává odběratelské počty jiných obchodníků v zemi – tedy jeho konkurence, není něco zcela v pořádku. A je jistě žádoucí, aby toto např. Roco relevantně prověřilo. Protože aby zde fungoval pomyslný bič na všechny, a jen na „vyvolené“ s přimhouřením oka byl tolerantnější, to není v pořádku.

Obchodní zástupce se má starat především o odbyt a reprezentaci produktů svého zaměstnavatele. Proč tedy obchodní zástupce předává informace z internetového obchodního systému třetím osobám? Není z toho cítit jisté protěžování? Asi ano, nejspíš tento systém na sebe navazujících osob funguje již delší dobu. A místo aby se modelářské hobby u nás rozvíjelo, je z části některými osobami spíše podupáváno. Tohle ovšem nevyřeší jednotlivec, prodejci se do jedné linie stavět za své také chtít nebudou, prostě každý chce mít svůj klid, a řetězec „vyvolených“ bude fungovat vesele i nadále?!

Funguje zde ovšem ale i klasické žalování, pokud někdo prodává model výrazně pod doporučenou cenu výrobce, jiný prodejce ihned alarmuje obchodního zástupce, a ten koná. Ale opravdu koná? Je zde nastaven stejný cenový limit-strop pro všechny. Naopak, v sousedním Rakousku nebo Německu, něco takového vyloženě vůbec neexistuje! Proč? Protože tamní trh je velice pružný a prostě… funguje jim to tam. Kdežto u nás? U nás se vše jen podupává. Už jen fakt, že pro Česko, existují zcela jiné obchodní ceníky, než např. pro Rakousko nebo Maďarsko a Německo. Prodejce v Německu např. má jiné nákupní ceny, než prodejce u nás.

Pokud se tedy soustavně budou naším prodejcům házet klacky pod nohy, výsledek bude ten, že zde později nebude fungovat zhola nic. A to tím stylem, že zůstane max. několik prodejců, kteří budou tolerování obch. Zástupce, zbytek bude mít neustálý bič nad hlavou?! Systém kamarádíčků, kteří z obch. Systémů vynášející data pro spřízněné kamarády bude fungovat nejspíš i nadále. Pokud se řada prodejců nepostaví do jedné řady – nikoliv barikády, které zde vytvářejí obchodní zástupci.

Foto: Shutterstock

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments