České dráhy ohlásily revitalizaci jednotek Pendolino, které mají za sebou dvanáct let provozu. Měly by dostat nový interiér podle designového manuálu, který dráhy před časem představily. Zakázku dostaly přímým zadáním DPOV (dříve Dílny pro opravy vozidel), které ČD vlastní. První revitalizované Pendolino chtějí dráhy představit koncem září.
{loadmodule mod_banners,Banner 468 x 60}
{loadmodule mod_bw_social_share,BW Social Share}
Jednotky s naklápěcí skříní kdysi objednaly někdejší státní dráhy s tím, že budou jezdit do Vídně a Berlína. Nakonec jezdí především z Prahy do Ostravy, dvakrát denně také do Chebu a jednou do Košic, po dvanácti letech intenzivního provozu však i navzdory kratší trase potřebují úpravy.
Interiér sedmi (respektive šesti, protože sedmá je ještě na opravě po předloňské tragické nehodě) souprav s naklápěcí skříní vznikne téměř celý znovu. „Nová budou sedadla, obložení stěn, podlahy, zavazadlové police a buňky WC. Výměnou projdou elektrické zásuvky a osvětlení,“ popsal Miroslav Kupec z vedení drah. I nadále zůstanou sedadla v uspořádání 2 + 1 v obou třídách. V první třídě by však nově měla být kožená.
Dráhy představily koncem roku 2015 svůj nový designový manuál, který měl sjednotit podobu interiéru nových vozidel. Ačkoli i poté přicházely do provozu nové řady vagonů – zejména modernizované velkoprostorové vozy pro vlaky do Berlína – ještě se v nich manuál nijak nepromítl. Naopak vizualizace revitalizovaných Pendolin z něj již vycházejí. Mluvčí drah Radek Joklík zdůraznil, že rozsah obnovy dopravce konzultoval „s předními designery v oblasti kolejových vozidel Jiřím Španihelem a Patrikem Kotasem“. Španihel je podepsán pod designovým návrhem, zatímco Kotas vytvořil původní podobu interiéru českých Pendolin.
Kromě nového interiéru by měly být jednotky po modernizaci lehčí, ČD doufají ve výraznou úsporu v poplatcích za dopravní cestu. Další úsporu očekávají díky menší energetické náročnosti.
Modernizaci Pendolin provede dceřiná společnost Českých drah DPOV. Ta letos již jednu modernizaci zadanou dostala, ČD v ní nechaly modernizovat starší vagony zakoupené v Rakousku. „Realizace zakázky se zrychlí o 7 měsíců, a minimalizují se tak případné negativní dopady odstavení pendolin od tržeb. První jednotka by měla být k omlazovací kúře přistavena už v létě, a pokud vše dobře půjde, představíme novou podobu jejího interiéru na podzim v Bohumíně u příležitosti oslav národního Dne železnice,“ plánuje Miroslav Kupec.
Jednotky Pendolino jezdí v Česku s cestujícími od prosince 2004. Po roce zkušebního provozu mezi Prahou a Děčínem, později též mezi Prahou a Brnem, začaly v prosinci 2005 jezdit z Prahy do Ostravy a Břeclavi. Později jezdily i do Vídně a Bratislavy. Od konce roku 2011 je však možné cestovat s nimi pouze na lince Františkovy Lázně – Praha – Bohumín (většina spojů jezdí pouze Praha–Ostrava) a od prosince 2014 též jednou denně do Košic.
Dráhy o Pendolinech tvrdí, že jsou v provozním zisku, ačkoli v době, kdy je splácely, končil provoz v účetní ztrátě. Konkurent drah Leo Express loni na podzim vydal prohlášení podle kterého před příchodem konkurence „ČD účtovaly na trase Praha–Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu“. Úvěr, který si na Pendolina vzaly, splatily ČD v roce 2014.
Jednotky řady 680 přezdívané Pendolino jsou sedmičlánkové třísystémové elektrické soupravy s naklápěcí skříní. ČD objednaly v 90. letech deset souprav u konsorcia vedeného ČKD, po jejím krachu dostaly pouze sedm jednotek od Alstomu. Jde o vrcholnou variantu druhé generace Pendolin odvozenou od italské řady ETR 460 s konstrukční rychlostí 230 km/h.
{loadmodule mod_banners,Banner 480 x 300}