CNG NA VZESTUPU | Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) se zvyšuje. Ve stále větší míře využívají toto palivo státní organizace, hlavně pošta, a dopravní podniky. Ty mohou nyní požádat o dotaci EU na pořízení autobusů na CNG, ovšem pouze ve třech krajích. Některá česká města uvažují také o elektrobusech, v Polsku jezdí i autobusy na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten má však budoucnost spíše v námořní dopravě.
V Česku se loni spotřebovalo téměř 22 mil. kubíků stlačeného zemního plynu, což je o 44 % více než v roce 2012. „Výsledky vysoce předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili jen asi ve 20% nárůst,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) a zároveň místopředseda představenstva E.ON Energie. Za posledních pět let se přitom spotřeba ztrojnásobila. CNG se používá převážně jako pohonná hmota pro osobní, nákladní a komunální vozy a autobusy. V menší míře na toto palivo jezdí také manipulační vozíky a lokomotivy.
Dvě tisícovky za rok
Podle údajů Sdružení automobilového průmysl se v České republice eviduje celkem asi 5,5 mil. vozidel, z toho na CNG jich jezdí kolem 6700 vozů, tedy něco přes jedno promile. Nových vozů se loni zaregistrovalo zhruba 189 tis., z toho na stlačený zemní plyn jich bylo více než 2000, což už dělá přes 1 % všech nových vozů. Většina vozidel na tento alternativní pohon patří mezi osobní, v kategorii náklaďáků jezdí u nás na stlačený zemní plyn 60 aut a autobusů je 430 (čísla platná v polovině ledna).
Automobily na CNG si pořizují hlavně řidiči a firmy s vyšším počtem ujetých kilometrů. „Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě. Proto si CNG vybírají například firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky,“ říká Jiří Šimek. Zájemci si mohou svá vozidla nechat na CNG i přestavět.
Nejen dopravní podniky
Vedle dopravních podniků patří k nejvýznamnějším zájemcům o pořízení vozidel na stlačený plyn státní organizace. Postupně si nově pořizují, nebo rozšiřují své flotily na CNG podniky jako Česká pošta, hasičské záchranné sbory či policie. Ukazuje se, že nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic, jejichž nedostatek bývá nejčastěji zmiňován jako problém přechodu na toto alternativní palivo. Pokud se provozuje více vozů na CNG na jednom místě, často se vyplatí postavit i soukromou plnicí stanici přímo v areálu společnosti.
Pokud si firma pořídí manipulační techniku na zemní plyn, výstavba plničky je pak již téměř nezbytná. Stanice s pomalým plněním, které trvá až několik hodin a plní se tedy převážně v noci, stojí od asi 150 tis. korun. Cena stanice s rychlým plněním se pohybuje v milionech korun. V případě, že má firma větší vozíkovou flotilu, investice se může vyplatit již za jeden až dva roky.
Společnost Linde Material Handling vyrábí a na českém trhu nabízí vysokozdvižné vozíky na CNG již od roku 2005. V loňském roce také otevřela v centrále společnosti v Praze vlastní plnicí stanici a tu využívá i pro flotilu 18 osobních firemních vozů na CNG. „Nové vysokozdvižné vozíky na CNG jsou nejenom velmi ekologickým řešením, ale hlavně přinášejí v porovnání s dieselovými vozíky významnou, přibližně 50% úsporu nákladů na pohonné hmoty,“ říká Jiří Klenk, zástupce obchodního ředitele Linde MH. Podle něho firma prodala za minulý rok řádově stovky vozíků na CNG, přesná čísla ale sdělit nemůže.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/specialy/autofocus/1926-spotreba-cng-roste-sit-plnicich-stanic-se-letos-zdvojnasobi{/qrcodegenerator}
Tendr podle plniček
CNG u nás nejvíce využívá Česká pošta. Provozuje v současné době celkem asi 5300 vozidel, z čehož kolem 700 jezdí na zemní plyn, včetně 60 osobních aut, 20 nákladních a zbytek jsou dodávky. Tento počet se bude nejspíš dále zvyšovat. Už je vyhlášen tendr na pořízení několika stovek vozů formou operativního leasingu. Jestli budou na naftu, nebo CNG, závisí pouze na počtu a hustotě sítě plnicích stanic. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až 40 % nákladů,“ říká Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. Dodal ale, že se podnik bude rozhodovat, s jakým pohonem nová vozidla pořídí, podle aktuálního počtu postavených plnicích stanic CNG. Ty má v blízkosti dep pošty postavit externí firma jako veřejnou infrastrukturu na pozemcích státního podniku. Pošta nechtěla riskovat, že by postavila plnicí stanice sama, ale pak by neměla pro jejich využití dost aut v případě, že by se některý účastník tendru odvolal proti jeho výsledkům, nebo by vznikl jiný problém.
Rozsáhlým vozovým parkem na CNG disponuje také strojírenská skupina Vítkovice, která má celkově kolem 400 vozidel na toto palivo. CNG vozy začínají postupně využívat i policisté a hasiči. „Rozhodli jsme se pro obměnu nejméně poloviny všech našich vozů. V současné době jich na CNG provozujeme celkem 20. Jen za rok 2012 při průměrném počtu najetých asi 800 tis. km činila úspora více než milion korun, návratnost naší investice byla jen asi rok a půl,“ říká Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie Ostrava. Osobní auta na CNG si pořídili také třeba pardubičtí hasiči.
{snippet 101}
{snippet 120}