Náročná a komplikovaná modernizace hlavní tranzitní tepny dálnice D1, vede řadu firem k opožděnému předávání staveb zpět státu k užívání. Ačkoliv v mnoha případech stát uznal nárok na prodloužení délky stavebních prací vlivem specifických okolností, v mnoha jiných případech se s firmami dlouhé roky soudí.

Tak například téměř o rok se zdrželo předání modernizovaného úseku D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, kde dílo realizovalo konsorcium Firesta, Vodohospodářské stavby a Beton-Technik, deklarovalo ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) smluvně ujednané dokončení stavby v listopadu 2017. To se nakonec firmám dodržet nepodrařilo.

Firma neplatí penále, a stát se o plnění ani nesnaží

Stát sice dokázal konkrétní provinění za zpožděnými stavbami dokázat, firmy už tak sdílné nejsou. Zhotovitel stavby právě v tomto úseku zpozdil předání díla o celých 9 měsíců. I když by zde stát mohl vymáhat penále, firmy se přetahují o to, kdo a jak konkrétně toto zpoždění způsobil a je za něj právně odpovědný.

Řada firem nedokázala dodržet termíny předání dokončených staveb. Stát tak od roku 2013 uděluje penále, nevymohl ani jedno. Infografika: ŘSD

Nárok na prodloužení délky výstavby bez povinnosti platit smluvní penále firmám vzniká například v situaci, kdy se zjistí odlišné vlastnosti zeminy, nebo když se odhalí horší technický stav mostů a dalších stavebních objektů, se kterým zadání veřejné zakázky nepočítalo.

„V důsledku těchto a mnoha dalších událostí může zhotoviteli vzniknout v souladu se smlouvou oprávněný nárok na prodloužení původní doby pro uvedení díla do provozu,“ uvedl mluvčí ředitelství silnic Jan Studecký.

Nějak se domluvíme, nebo bude lepší soud?

ŘSD registruje více jak tucet letitých sporů které provázejí modernizaci nejdůležitější dálnice v zemi prakticky od začátku všech prací, tedy od roku 2013.

Celkem ze čtyř modernizovaných úseků, kde se v termínu podařilo stavby dokončit pouze ve dvou případech, v ostatních se investor – tedy stát, marně snaží přes soudy udělená penále z firem dostat. To se ale nedaří.

V případě modernizovaného úseku mezi Jihlavou a Velkým Beranovem se ŘSD uděleného penále nakonenec vzdalo, protože firmy se snaží díky kličkám ve výkladu zákonů a řadou doplňpvacích procesních dodatků v žalobě. stát donutit k odstoupení od požadavku na dříve udělené pokuty i penále.

Za svým si naopak ŘSD stojí ve sporu se sdružením vedeným stavební firmou OHL ŽS na rekonstruovaném úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Ten sdružení po opakovaném přerušení prací uvedlo do provozu v září 2015. Stavební práce však měly být podle harmonogramu hotové už v roce 2014.

Vloni v červnu proto ŘSD na sdružení podalo žalobu na zaplacení smluvní pokuty, ale spor doposud vyřešen není. Podle ŘSD totiž protistrana reagovala podáním vlastní žaloby, ve které se domáhá soudního stanovení data předání dokončené stavby. Podle ŘSD totiž rekonstruovaný úsek vykazuje závažné vady, kvůli kterým státní investorská organizace stavbu oficiálně odmítla převzít.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments