Model typového označení „Z“ je jeden asi z nejoblíbenějších modelů mezi modeláři, proto nesmí chybět na žádném modelovém kolejišti. Je to asi jeden z mála vozů, který byl v nesčetných modifikacích využíván pro běžný provoz kdy byl využíván v každodenní nákladní dopravě.
V osmdesátých letech 19.století s novým vývojem technologií pro výrobu piva, došlo k rozšiřování a zavádění mnoha firemních či privátních-hostinských pivovarnických stavů, tím také vznikala poptávka pro přepravu tohoto zlatavého moku k cílovým zákazníkům. V roce 1880 bylo v Čechách a na Moravě kolem 850 pivovarů. což je neskutečné číslo i v dnešních pohledech na historii a vznik pivovarnictví v zemích českých.
Mnohé z takto signaturovaných nákladních vozů byly provozovány ještě po druhé světové válce
Ohlédnutí do historie předlohy modelů …
Ovšem pouze ti největší pivovary si mohou dovolit vývoj a nákup vlastních železničních vozidle pro přepravu této komodity. Od té doby vznikalo nepřeberné množství modifikací, konstrukcí i majetnických nátěrů mnoha společností provozujíce tyto klasické vozy typu Z nebo Zr. U pivovarů v Česku bylo provozováno dokonce několik set vozů celkem. Všechny vozy provozovalo a dílensky zajišťovala tehnejší Rakousko-Uherská dráha. Pivovary si část vozů pronajímají a později i odkupují do svého firemního vlastnictví. U pivovarů byl tento nákladní vůz velice oblíben, jednak pro snadnou údržbu či opravy, ale také pro snadnou manipulaci během nakládky neb vozy nedosahují velké tonáže.
Konstrukce později upustila od klasického dřevěného materiálu jako izolátoru vůči vnější teplotě, a začalo se zavádět nově, korkové! Vozy jsou později také konstruovány s dvojí střechou jako izolací vůči slunci a tedy prohřívání střešních partií vně vozu. Rozvor náprav byl u prvních sérií od 3,7 m. do 4,0 m. první vozy jsou ještě vyráběny bez brzdařské budky, proto při posunu bylo nutno počítat se zavěšeným postrkem při manipulaci s vozy v sérii zasebou. Provozní technické vybavení, jako nápravy, podvozkové uspořádání nebo skříně vozů samotných, jsou z velké části ovlivněny provozovateli pro které jsou určeny, zde asi také započala různorodost těchto vozů která přetrvala až k jejich samotnému odstavování z provozu minulého století.
V počátku devadesátých let 19.století byly vozy s dřevěnou skříní bez korkové izolace provozovány již jen u pivovaru v Karviné u Ostravy, a dále v několika malých privátních sladoven.U pivovaru v Karviné byl v mnoha vozech instalován samostatný oddíl pro umístění ledu o celkové kapacitě 1.500 kg. které u vozů Zr (pro jejich délku), bylo možno později rozšířit o vyšší kapacity obsahu ledu. Při takových dispozicích bylo možno o venkovní teplotě +20C uchovat v chladu zlatavý mok po dobu až 30-40 hodin při teplotě +10C což dostačovalo na přepravu až do vzdálenosti 200 km. od mateřských pivovarů! Čištění a samotné vypouštění roztátého ledu, tedy rozmrazování vnitřních prostor vozu, bylo instalováno vypouštěcí potrubí na spodních partiích vozů.
Čištění vozů v zimě probýhalo následujícím způsobem: pokud byla na vozech instalována brzdařská budka, byla tato vybavena malým topným tělesem na dřevo, vedení trubky na střechu vozu bylo členěno spirálovitým efektem pro větší zábor prostor ledové instalace chlazení. Dále odmrazování probýhalo taktéž horkovzdušným procesem, kdy speciálně upravený nákaldní automobil sloužil jako vytápěcí – pro ohřev vody a následnou cirkulaci do/z vozu zpět do motoru automobilu.
BV-model, koncepce pryskyřicových modelů ve špičkovém provedení kk.St.B. v epoše I.
Stavba modelu
Firma BV-model dodává kompletní stavebnici v jednorázovém balení, lze také zakoupit již sestavené modely, zde je nutno ale počítat s přidanou hodnotou cenového rozložení. Některé pryskyřicové díly mohou jevit známky patrného prohnutí, nic není ale ztraceno, jednoduše díly ponořte do do horké vody, nechtě chvilku zahřát – přiložte na rovný povrch a zatížit vhodným materiálem! Pokud veškeré komponenty nenesou tyto slabé deformační znaky, máte o starost méně, zvolte jemný brusný papír (NE! PIPNÍK) a postupně očistěte veškeré otřepy které zasahují mimo části které jsou nutné pro sestavení dílů modelu. Výlisky a odlitky jsou provedeny velice špičkově, proto nevyžadují další velké úpravy, proto práce s modelem musí být především zábavou.
Jako první bych volil instalaci ložiskových domků náprav, dále šachtu pro instalaci NEM spřáhel, zde již můžeme použít lepidlo, tyto partie modelu již nebudou vyžadovat další variaty úprav a doplňků. Mnohé typy spřáhel, jako např. Fleischmann, mají jinak řešenu koncepci napínací střelky pro zpětné vyrovnání šachty spřáhel, zde bude nutno zvolit asi to své osvědčené, v nabídce jsou Roco, Tillig aj. jelikož se jedná o normovaná spřáhla, bude nutno některé díly podrobit testování pro konečné lepení a instalace okolních partií modelu. Rozhodně proporce modelu – polotovaru, jsou dodávány v naprosté přesnosti vůči dalším dílům externích výrobců spřáhel nebo jejich šachet dle NEM!
Sestavení brzdařské budky je na modelu asi to nejjednodušší, dílů není mnoho, proto nezabere časově ani 15 min. stavebních prací. Tak tedy budku pro brzdaře, stejně jako i kamufláž hřídele od kliky brzdy, lze již lepit naostro.
Povrchová úprava:
Rám vozu, stejně jako žebříky do brzdařské budky, jsou barveny černou RAL 9005. Protože jsou plastové polotovary Evergreen značně světlé, je třeba provést opakovaný nátěr výše zmiňovaných partií modelu. V ostaních případech ředitelnost barev dle procentuálního ředění dle odhadu: 31301 -80%, 32115 a 32117 -15% a další vsrstva po zaschnutí předchozí: 5%. Brzdzařská budka, její stříška je v pololesklé šedé barvě. Model firmy BV model je vyhotoven přesně, minimální začišťování dílů jednotlivých komponent (v případě vlastních od Evergreen) není tolik pracné. Obtiskový aršík obsahuje vše – dle původní předlohy pivovarnického vozu. Jednotlivé obtisky jsou vyhotoveny dle místa určení, tedy přímo velikosti jednotlivě aplikovaných dílů na svá místa určení. Po dokončení aplikace obtisků, vyplatí se přestříknutí celé skříně vozy matným lakem pro tzv. zakonzervování a ochranu obtisků před mastnoutou lidských prstů.
TIP: pro imitaci propojení brzdové kliky v budce s brzdovým okruhem vozu, lze vyhotovit drátkem o průměru 0,3 mm. zahnutý doztracena pod partie rámu skříně modelu…
Použitý materiá pro realizaci stavby:
- BV model art.č. 1101
- mosazné drátky pro madla 0,3 a 0,4 mm.
- paprsková dvojkolí Fleischmann art.č. 6563
- smirkový papír s velmi jemnou zrnitostí
Potřebné barvy
- černá (RAL 9005) Revell 31302
- matný lak Revell 31102
- žlutá matná Revell 32115
- africká hnědá Revell 32117
- šedá Revell 32143