Práce strojvedoucího
Český strojvedoucí odchází snáze do Německa nebo Rakouska, pokud je k tomu vybaven i perfektní znalostí němčiny. V Rakousku a v Německu pracuje kolem 200 strojvedoucích z Česka. Vyšší plat i více benefitů, to jsou hlavní důvody odchodu do zahraničí. Foto: Magzine.cz

Strojvůdce čeká nový systém školení. Všichni by měli kromě teorie projít také nácvikem na simulátorech, a to i možných nehod. Ministerstvo dopravy chce letos také zavést dohled nad pracovní dobou a odpočinkem, k tomu ale ještě čeká na schválení zákona. Zatím se kontroly dělají zkušebně u vybraných dopravců.

Simulátory nyní zákon nevyžaduje, jediné dva mají České dráhy. Ministerstvo dopravy ale chce, aby brzy byly povinnou součástí zkoušek. Systém nyní připravuje Drážní úřad. Kromě nováčků by na ně měli chodit také strojvedoucí, kteří měli nehodu. Srážky by měly být součástí nových simulací, dnes se běžně virtuálně nezkouší.

„Strojvedoucí nejenom, že by měl na simulátoru poznat trať, ale měl by umět reagovat na mimořádnou situaci, která nastane,“ vysvětluje ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Na simulátoru si mohou strojvůdci vyzkoušet jízdu za každého počasí. Vše vypadá jako v reálné kabině. „Můžou získat více sebedůvěry, vyzkouší si to i reálně. Nejen, že to znají teoreticky. Na trenažery chodí jednak strojvedoucí v přípravě a také stávající,“ popisuje výhody Blanka Havelková z Dopravního vzdělávacího institutu Českých drah.

Jan Hošek výcvikem prošel vloni v říjnu. Sám je strojvůdcem už pět let. „Myslím si, že nováček může lépe porozumět předpisům touto praxí, kterou může simulátor ze začátku nahradit,“ říká.

Drážní úřad chystá přísnější kontroly pracovní doby

Kontroloři Drážního úřadu se chystají i na přísnější sledování dodržování pracovní doby strojvůdců. V elektronickém systému by měli mít přehled o licenci každého z nich. „Tento systém by zachytil situaci, kdy jeden strojvedoucí pracuje na hlavní pracovní poměr u jednoho dopravce a ve svém volnu pracuje pro dopravce dalšího,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Následné postihy by se podle Koláře netýkaly jen dopravce, ale také strojvůdce. V databázi se totiž objeví jeho jméno. V systému je dnes zapojeno několik velkých dopravců, po schválení novely o drahách by už v něm měli být všichni povinně.

Na železnici se rozšíří ohlašovací povinnost, posílí kontroly i výcvik strojvedoucích

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments