Díky nedávno dokončené modernizaci, především pak celkové elektrifikaci tratě Šumperk – Kouty nad Desnou, tamní mikroregion začíná rapidně ožívat. Nově se bude jednat o rychlejší a kvalitnější dojezdové vzdálenosti směrem Olomouc i Mohelnice. Arriva zde doposud provozuje pouze motorové vlaky, nově je v plné šířy nahradí národní dopravce.
Jesenicko je dlouhodobě oblastí, která trpí velkou nezaměstnaností, proto dokončená elektrifikace celého úseku do Kout nad Desnou, nabízí daleko více možností v dojíždění za zaměstnáním, což vítají především jak obyvatelé měst a obcí, tak i tamní starostové. Jesenicko je pro domácí i zahraniční firmy spíše mimo zájem, aby zde konkrétní firma umístila své logistické nebo výrobní zázemí, proto lidé hledají v současné době zaměstnání jak v Olomouci, tak v již zmíněné Mohelnici.
Arriva skončí na trati do Kout nad Desnou. Kraj si vybral České dráhy
České dráhy, které prakticky nahradí v celé trase Šumperk – Kouty nad Desnou soukromého dopravce Arriva, nasadí na trasu nové elektrické jednotky Regio Panter. Arriva svojí působnost na hlavní páteřní trase ukončí, zůstane zatím v provozu pouze na krátké odbočné lokálce do Sobotína.
Arriva zatím nechce případný odchod z lokálky do Sobotína komentovat, nicméně i taková možnost bude v nejbližších dnech aktuální. České dráhy se tak paradoxně vrací na obě tratě, které v minulosti stejný dopravce pro nezájem z jeho strany opustil.
Jesenicko, ale hlavně Kouty nad Desnou a okolí, v posledních letech zažívají silný turistický zájem, a to jak v letních měsících, tak i v zimě, kdy pěší túry a jednotlivce na horských kolech střídají lyžaři a běžkaři.
Od prvního nasazení nových vlaků Regio Panter, začne do Kout nad Desnou zajíždět v hodinovém intervalu přímé spojení ze Šumperka – 17 párů denně. Většina spojů bude přímých do či z Olomouce. Nadto budou Zábřeh a Velké Losiny spojovat ve špičkách další čtyři páry vlaků.