Zájezdová autobusová doprava se dostala kvůli šíření koronaviru do krize. Tržby společností se totiž propadly téměř na nulu. Dopravci kvůli tomu propustí až 28 procent svých zaměstnanců, což může být odhadem až kolem tisícovky lidí. Markantní pokles je i v linkové dopravě, v ní se však velké propouštění neočekává.

Podle průzkumu, který sdružení mezi svými členy na konci dubna udělalo, se dopady krize mezi zájezdovými a linkovými dopravci liší. Tržby u zájezdové dopravy jsou v současnosti kvůli krizi a omezením při cestování do zahraničí téměř na nule. „Zájezdová autobusová doprava zůstává ve fatálních problémech a potřebuje speciální podporu od státu, vždyť jí zcela znemožnil podnikat,“ uvedl prezident sdružení Josef Melzer.

Linková doprava, kterou si u dopravců objednávají kraje či města, pak svůj provoz sice úplně nezastavila, ale důsledky krize jsou také výrazné. V uplynulých týdnech totiž byla v provozu pouze přibližně desetina jejich spojů, mnohé kraje navíc pozastavily z hygienických důvodů prodej jízdného u řidičů. Objednatelé navíc snížili objemy ujetých kilometrů na prázdninový provoz.

Kvůli úplnému zastavení provozu a nejasným vyhlídkám do budoucna přistoupí mnozí provozovatelé zájezdové dopravy k propouštění. Podle průzkumu se rozloučí až s 28 procenty svých zaměstnanců. U linkové dopravy je takto ohroženo jen 0,8 procenta pracovníkům tyto společnosti tak nyní podle Hromíře zapisují vysoké ztráty z krytí svých fixních nákladů. Přesné vyčíslení počtu propuštěných zaměstnanců není k dispozici.

Většina zájezdových dopravců své nepoužívané autobusy proto dočasně odstavuje. Z evidence vozidel bylo dočasně vyřazeno více než tři čtvrtiny autobusů, které dopravci využívaly pro zájezdy. Naopak u linkové dopravy bylo do depozitů uloženo jen 3,6 procenta autobusů. Dopravci také využívají externího financování svých vozidel, u zájezdové dopravy mají zatím nesplaceno na leasing či úvěr 21,5 procenta vozů, u linkové jde o 33,8 procenta.

Program Antivirus, který vláda vytvořila při krizi pro náhradu mezd pro zaměstnance, využívají zájezdoví dopravci u více než poloviny zaměstnanců, u linkové pak jen u 1,8 procenta pracovníků. Autobusovým dopravcům nepomáhá ani vládní program COVID I a II, když ani jedna z jejich žádostí o zvýhodněný úvěr od Českomoravské rozvojové a záruční banky neuspěla.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments