Až polovině tuzemských zájezdových dopravců hrozí krach. Současná krize v oboru totiž podle jejich odhadů potrvá zřejmě až do jara příštího roku. Žádají proto o pomoc stát. V současnosti mají autobusoví dopravci zhruba pětinu obvyklého počtu zakázek. Uvedl to mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. V Česku krize zasáhla kolem 2000 zájezdových dopravců provozujících dohromady asi 9000 autobusů.
Nepravidelná autobusová doprava patří k nejvíce postiženým oborům koronavirové krize. Dopravcům během jara klesly zakázky téměř na nulu. V létě, které obvykle patří k nejdůležitějším obdobím pro zájezdové firmy, se dopravci dostali na zhruba pětinu běžného počtu zakázek. V dalším měsících se navíc situace zřejmě měnit nebude, objednatelé už totiž nyní kvůli nejisté epidemiologické situaci ruší podzimní cesty.
„Bez státní pomoci hrozí zánik možná polovině z nich (zájezdových autobusových firem – pozn. red.). Když nejsou zakázky, nemůžou udržovat zaměstnance, ani s pomocí programu antivirus. Někteří využili odkladu splátek, ale odklad také netrvá věčně. Je to jen odsouvání problému,“ řekl Felix.
Kvůli téměř nulovým příjmům během koronavirové krize ztratili zájezdoví dopravci schopnost splácet leasingové splátky za autobusy. Ty u běžného zájezdového autobusu činí až 150 tisíc korun měsíčně, u patrových vozidel s cenou okolo 14 milionů je to ještě o 100 tisíc korun více. Řada firem se proto vozů postupně zbavuje, poptávka po autobusech je však kvůli krizi nyní nízká.
Ochota krajů je malá
Stabilnější je nyní situace v linkové autobusové dopravě. I tyto firmy však během krize zaznamenaly velké ztráty, protože počet cestujících se snížil přibližně na desetinu původního počtu.
„Protože jsou prázdniny, tak se situace již poměrně stabilizovala, ale je otázka kdo a jak vzniklé ztráty uhradí. Ochota některých krajů plnit smlouvy s dopravci je hodně malá,“ podotkl Felix. Dopravcům chybějí také peníze za státní slevy, výrazně totiž v autobusech ubylo studentů a seniorů. Z mezinárodní dopravy jsou pak podle sdružení příjmy mizivé.
Dopravci proto opakovaně žádají vládu o pomoc. Mezi jejich návrhy patří především poskytnutí obdobné kompenzace, jakou dostali provozovatelé ubytovacích kapacit. Podle firem by také pomohlo poskytnutí přímé pomoci na splátky, vouchery pro školy či snížení daní.
Vláda zatím během krize rozhodla o odkladu a následně i snížení plateb silniční daně. Tříměsíční odklad platí i pro úhrady mýta. Upravit by se měla i spotřební daň na naftu.