Sestřelené letadlo Malaysia Air způsobilo naprosté odklony desítek leteckých dopravců mimo tradiční letové trasy přes území Ukrajiny. Koordinátor letového provozu pro Evropu a Asii zatím žádné komplikace neočekává, nicméně „vzdušené“ dálnice jsou vytíženy na severu i jihu do maxima.
OBLÉTÁVÁNÍ MÍSTA SESTŘELENÍ LETADLA
Dálkové lety tak do Japonska, Vietnamu, dálného Ruska a Číny létají severní trasou. Lety do Saudské Arábie, Indie, Austrálie a dalších zemí jižní a jihovýchodní Asie zase spodní leteckou trasou. A právě jižní trasa je přetížená díky obletům území východní Ukrajiny.
České aerolinie zdražení letenek neplánují, dle ostatních leteckých dopravců by to bylo vůči cestujícím neetické, uvedl v pátek Radiožurnál. ČSA do Ruské federace vypravuje na 30 letů týdně, minimum letů tak bylo trasováno právě přes Ukrajinu, kterou nyní i ČSA oblétává severní trasou. Zbylé lety pak dopravce trasuje variantou jižní, stejně jako 70 procent dalších dopravců dálkových a středně dlouhých letů z/do Asie, které mají své cíle v Anglii, Francii, Německu a v zemích Beneluxu.
Své lety už začala odklánět i největší letecká společnost Lufthansa, ta denně vypraví do Ruska a Asie na 65 letů, z toho více jak polovina mířila právě přes území Ukrajiny. Ani Lufthansa odklonem letadel neuvažuje o navýšení ceny letenek za oblety Ukrajiny. Průměrně každé letadlo spálí obletem místa sestřelení Malajského letadla 500 litru leteckého benzinu. Aerolinky zatím tyto vícenáklady berou na svá bedra.