Trolejbusy Škoda 21Tr, tedy typ vozu, který minulý týden havaroval v Brně, jezdí ve čtyřech městech v zemi. Drážní úřad jich v provozu eviduje 90, z toho přes dvě třetiny připadá na Brno. Používají je také v Pardubicích, Ostravě a Ústí nad Labem. V Opavě vlastnili jeden a loni ho vyřadili. Dopravní podniky v Brně a Ostravě se nyní zaměřily na jejich kontrolu, pardubický je stahuje z provozu, zatímco ústecký je odstavovat nebude. Vyplývá to z vyjádření dopravních podniků. Podle policie byla příčinou nehody nejspíše technická závada na trolejbusu.
Brněnský dopravní podnik na webu uvádí, že aktuálně provozuje 63 trolejbusů typu Škoda 21Tr. Jejich průměrný věk je 18,8 roku. Dopravní podnik je nyní ve zvýšené míře kontroluje. „Stále platí, že od nehody provádíme kontroly u tohoto typu trolejbusů se zvýšenou pozorností na podvozkovou část vozu,“ řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková.
Dopravní podnik v Pardubicích má 15 těchto trolejbusů. Deset z nich už stáhl z provozu a zbylých pět prověřuje. Technici podniku kontrolují zavěšení předních kol vozů. „Kontrolují se přednostně přední nápravy, protože nějaké indicie vedou k tomu, že tam mohlo dojít k nějakému poškození,“ řekl České televizi ředitel podniku Tomáš Pelikán.
Trolejbusy 21Tr byly posledním typem, které vyráběla Škoda ještě v Ostrově nad Ohří.
Dopravní podnik Ostrava má ve vozovém parku 11 trolejbusů Škoda 21Tr, přičemž deset z nich je v provozu. Mluvčí podniku Karolína Rycková uvedla, že podnik udělal jednorázové preventivní opatření, aby se přesvědčil o jejich provozuschopnosti. „Všechny trolejbusy Škoda 21Tr prošly v posledních dnech mimořádnou kontrolou stavu přední nápravy.
V rámci pravidelných prohlídek jsou vozidla denně kontrolována po ukončení jízdního výkonu pracovníky údržby, kontrolují vozidla i na montážní jámě (podvozek, elektroinstalace, pneumatiky),“ uvedla Rycková. Doplnila, že trolejbusy Škoda 21Tr jsou ve vozovém parku podniku konstrukčně nejstarším typem a v následujících letech by měly být nahrazeny novými vozidly.
Historie výroby trolejbusů: Trolejbusy Škoda v Československu a dnes. Slavná značka která expandovala do celého světa
Ústecký dopravní podnik, který provozuje tři trolejbusy Škoda 21Tr, je odstavovat nebude. Na dotaz to uvedla mluvčí Dopravních podniků města Ústí nad Labem Jana Dvořáková. Městský dopravní podnik Opava vlastní jeden tento trolejbus, avšak z provozu ho vyřadil na konci loňského roku. „Na trať v Opavě už určitě nepojede. Vyřadili jsme ho z provozu, když jsme nakoupili nové parciální trolejbusy. Vzápětí představenstvo rozhodlo o prodeji tohoto vozu. V současné době jednáme s jedním zájemcem,“ řekl dopravně-technický náměstek Jan Štěrba.
V minulosti tento typ trolejbusů jezdil například v Jihlavě. Město poslední prodalo v roce 2015. Jihlava tehdy prodávala deset vozů, sedm šlo do Brna, uvedla na dotaz Aneta Hrdličková z radnice. Podle jejích informací ale brněnský havarovaný trolejbus nepatřil mezi ty z Jihlavy.
Při vážné nehodě v Křenové ulici v Brně minulé pondělí trolejbus znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. Při nehodě se zranilo 45 lidí, včetně obou řidičů. Škoda je odhadnuta na dva miliony korun. Vyšetřování může trvat měsíce. Policie případ prověřuje jako podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Podle dopravního podniku trolejbus prošel den před nehodou denní prohlídkou, poslední generální prohlídka je z března 2017.