Nadšenci železnice, ale především pravidelní cestující, pomohli novému konceptu vlaků Locomore k životu. Jedná se o projekt, který je financován jak od dárců a cestujících, tak i systémem tzv. podílového crowdfundingu, tedy kdy se samotní dárci mohou stát i podílníkem celého projektu. Locomore tak tuto středu spojil Berlín se Stuttgartem, a to zatím jedním párem spojů. Vlak je sestaven z repasovaných a modernizovaných vozů Deutsche Bahn.

Celý koncept je postaven na generování zisků z prodaných jízdenek a doplňkových služeb na palubě vlaku. Souprava obsahuje hned dvě cestovní třídy, a to BASIC za 65 EUR ve všední dny, a BUSINESS za 98 EUR. O víkendu nabízí dopravce jízdenky levnější. Základní BASIC o sobotě a neděli vyjde na 37 EUR. Za takové ceny nejezdí přes celé Německo ani stále rostoucí autobusový dopravce FlixBus. Víkendová nabídka BUSINESS, rozšiřuje kapacitu vlaku v době vyšší poptávky, rozlišena je pouze v nabídce palubního servisu, základní výbava interiéru zůstává stejná.

Vagony ze sedmdesátých let nikomu nevadí

Locomore bude na obou spojích nasazovat vozy s rokem výroby 1970 až 1973. Jedná se o dříve vyřazené vozy od Deutsche Bahn, které mají provedenou velmi nákladnou modernizaci. Ve všech vozech je k dispozici i bezdrátové připojení k internetu, a v dohlednu i plán na zavedení palubního portálu. Pokud se celému projektu bude dařit, a bude v zisku, chce dopravce v příštím roce prodloužit spoj ze Stuttgartu do Mnichova, případně přidat další spoj z Berlína přes Hannover do Kolína a Bonnu. Minimálně pak v příštím roce má vyjet spoj Berlín – Dortmund.

Všechny vagony mají již zmíněnou modernizaci celého interiéru, kterou provedla firma Astra Vagonare Calatori v Bukurešti. Jedná se o stejnou firmu, která pro dopravce RegioJet modernizovala odkoupené vozy z Rakouska od ÖBB, tedy už pod vlastní značkou Astra.

Občerstvení je k dispozici přímo na palubě vlaku, dopravce zatím řazení restauračního vozu neplánuje, ačkoliv se tomu dle dalšího vývoje udržitelnosti nebude bránit. Koncept Locomore sází předně na snahu mít co nejmenší náklady, což obnáší i prodej jízdenek především přes firemní portál, jízdenky je možné zakoupit i přímo ve vlaku. Další zajímavostí je i přeprava jízdních kol. Absence této přepravy je kritizována u státem vlastněné Deutsche Bahn, konkrétně u dálkových ICE vlaků.

Platba ve vlaku kartou nebo PayPal

Na mladé cestující míří Locomore především, což musí odpovídat i službám na palubě, nebo možnost volby plateb za jízdní doklady. V Německu hodně oblíbená a rozšířená platební služba PayPal, tak u Locomore našla velmi kladné přijetí. Platbu za jízdenku lze provést i přímo na místě z vlastních telefonů. Nákup jízdenky na palubě vlaku je bez jakékoliv přirážky. Dá se tedy říci, že tak dobře nastavený pro-zákaznický projekt dlouho na železnici v Německu chyběl, ač se Deutsche Bahn vlivem sílící autobusové konkurenci snaží, cestující v Německu rádi zkouší nové věci.

Naopak Deutsche Bahn odmítla s Locomore jakoukoliv spolupráci na propojení rezervačního systému, nový dopravce usiloval pouze o zavedení svého spoje do rezervačních systémů DB, byl ale odmítnut. Pochopitelně, jedná se o další konkurenci, které DB dlouhodobě musí čelit. Pro porovnání, pokud stornujete jízdenku u Locomore, vyjde vás poplatek na 3 až 7EUR, u Deutsche Bahn vychází storno poplatek na 17,50 EUR, a to není málo.

Úspěch díky crowdfundingu byl překvapivý

Velkou měrou se na vyjetí těchto vlaků podílí hlavně cestující, ale i fanoušci železnice. Při anketě, kterou Locomore před startem provedl, posílalo peníze na celý projekt nejvíce ta část jednotlivců, ze kterých jsou předně pravidelní cestující, a to jezdící z východu na západ do škol a za prací.

Hned v prvních měsících se podařilo vybrat neuvěřitelných 500 tisíc EUR, dále pak 660 tisíc EUR byl strop. Firma nicméně přijímá další peníze na svůj provoz, především pak na další rozšíření spojů i do dalších měst v Německu.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na