Po řadě odkladů má na jaře začít rozsáhlá modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Poprvé v Česku bude trať čtyřkolejná, vzniknou na ní dvě nové zastávky a jedna naopak zanikne. Stát za šestikilometrový úsek zaplatí 4,4 miliardy korun, hotovo má být v roce 2021.
ři modernizaci se trať z Prahy do Benešova a dále na České Budějovice přesune do přímější linie přes bývalé seřazovací nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek.
Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 metrů a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120 km/h, ve Vršovicích pak na 85 až 105 km/h.
Práce začnou letos, větší výluky příští rok
Vlaky se kvůli tomu ale vyhnou nynější zastávce ve Strašnicích. Celý úsek je totiž v oblouku, kvůli okolní zástavbě není možné trať rozšířit a vlaky by tam ani nemohly jezdit o mnoho rychleji. Zrušenou strašnickou zastávku proto nahradí dvě nové – na Zahradním Městě a u Edenu.
„Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
V podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory.
Nová zastávka Praha-Eden pak vznikne v blízkosti fotbalového stadionu Slavie. Cestující tam budou moci přestoupit na autobusy na hlavní trase z Jižního Města na Vinohrady, případně i na tramvaje.
Současná stanice ve Vršovicích bude sloužit i nadále, opraví se ale kolejiště, nástupiště i podchody. Stanice bude nově bezbariérová. Pro lepší přístup bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru.
Začátek prací zdržela odvolání
Příprava stavby na nejvytíženější části 4. železničního koridoru nabrala několik let zpoždění. Mimo jiné i kvůli výběrovému řízení. V červnu 2016 ho vyhrála firma Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy, ale SŽDC následně soutěž zrušila. Důvodem podle ní byly nejasnosti v jejích vlastních kvalifikačních požadavcích.
Vítězná firma se pak obrátila na antimonopolní úřad, aby zakázal vypsání nové soutěže. Nakonec ale vzala své podání zpět a SŽDC vyhlásila nový tendr. Firma Eurovia ve sdružení se Strabagem skončila druhá s cenou 4,3 miliardy.
Druhé výběrové řízení vyhrálo sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ s cenou 3,49 miliardy korun. Eurovia se Strabag Rail a GJW Praha, která s cenou 3,68 miliardy opět skončila druhá, podala proti soutěži námitku. Antimonopolní úřad jí vyhověl a výsledek tendru zrušil.
Eurovia však letos svou stížnost bez uvedení důvodu stáhla. Antimonopolní úřad tak zrušil předběžné opatření, které zakazovalo podepsat smlouvu s vítězem. V březnu pak správa železnic smlouvu s vítězem uzavřela.