Dozorčí rada Českých drah dnes definitivně odmítla plnění celé transakce o celkovém odběru 15 jednotek Viaggio Comfort. Dopravce tak odebere pouhých sedm, které se již ve Vídni vyrábí. Proti nákupu dlouhodobě bojuje i Škoda Transportation, což je v její pozici dosti tristní. Dopravní podnik Praha např. požaduje, aby firma odhalila své skutečně akcionáře a majitele, pokud se má i nadále plnit smlouva o odběru 250 kusů tramvají ForCity v řádu miliard korun.

FOTOGRAFIE | Jednotka Railjet v Praze | 2013 | ÖBB

Ačkoliv Škoda od nákupu těchto jednotek od firmy Siemens dráhy zrazovala, a sama nedokázala představit relevantní alternativu k jednotkám Railjet které v opci od ÖBB mají dráhy k dispozici. Škoda Transportation ale měla návrhy údajně lepších a levnějších vozidel pouze na papíře a v modelovém provedení, což Antimonopolní úřad tehdy shledal jako nedostačující. Škoda i nadále proti nákupu těchto vlaků ostře vystupuje i dnes. Firma chce soudně napadnou v současné době již vyráběné jednotky pro ČD ve Vídni.

Žáka a Zeleného mediální mantra ohledně zadluženosti drah je komická

Ačkoliv Dalibor Zelený (nahradil ve funkci Petra Žaludu) nedávno v médiích prohlašoval, že proti nákupu těchto vlaků nikdo z vedení drah nic nemá, neboť modernizace v tomto ohledu je nutností – dnes je již vše ale zcela jinak. Rozhodování na nejvyšších pozicích u národního dopravce tak připomíná rošádu s funkcemi, které v současné době jsou mnohým lidem udělovány – posléze za pár dnů odebírány. Vše tak nasvědčuje jedinému, že si dozorčí rada a představenstvo drah vytváří kolem sebe potřebnou hradbu pro potřeby sobě vlastní.

Nákupem dalším osmi jednotek Viaggio Comfort by dopravce musel investovat celkem 2,8 miliardy korun. Petr Žaluda chtěl tyto prostředky získat z prodeje drážních budouv, případně úvěrem od několika bank. Z pozice tak velkého dopravce to v druhém případě není nic neobvyklého. Zadluženost drah v okolních státech je mnohem vyšší, nebo případně srovnatelná jako u ÖBB v Rakousku, nebo u MÁV v Maďarsku. Mantra kterou do médií klade současný ministr dopravy v demisi Žák, a jím dosazený šéf drah Zelený, je značně zavádějící a nepřesná.

Mediální mantra ohledně financování Českých drah má u laické a odborné veřejnosti vzbudit dojem, že dráhy jsou před reálným bankrotem. Dopravce ale je dlouhodobě pod hranicí zadluženosti EBITDA a dráhy si dlouhodobě drží i svůj rating. Pokud by to s firmou bylo tak špatné, neměl by ministr a šéf drah do médií pronášet lživá, a pro České dráhy poškozující prohlášení bez skutečného odůvodnění.

Žemlička: Railjety nemají reálný business plán a zaručenou návratnost investice

Předchozí vedení drah pracovalo na reálném business plánu který by jasně vypovídal o návratnosti investic  do jednotek Viaggio Comfort. Prohlášení Žemličky (člen představenstva pozn. redakce) kterého do představenstva firmy dosadil ministr dopravy v demisi Žák, jsou opět značně zavádějící a tendenčí. Vše tak má plnit skutečně negativní pohled na doposud vedené modernizace a omlazování vozidlového parku které realizovalo předchozí vedení drah. Dráhy doposud mají i výbornou platební morálku svých úvěrů a půjček, takové informace ale současné vedení drah do médií nechce prezentovat. Jednoduše se jedná o umělé zlegalizování „instalace“ řady lidí s ještě větší a pochybnou odborností.

Railjet měl skutečně vypracovaný reálný business plan už více jak dva roky před motnáží jednotek ve Vídni. Žaluda prosadil nasazování těchto souprav z Prahy přes Vídeň do Grazu a Villachu, u druhé větve pak z Prahy přes Bratislavu do Budapešti. Dopravci by se tak uvolnilo několik desítek nových a modernizovaných vozů, které chtělo předchozí vedení nasadit na řadu vnitrostátní vlaků. Nové vozy tak měla dostat linka z Prahy do Děčína, ale i do Českých Budějovic a Chebu. Na Cheb jezdí u všech rychlíků již nové velkoprostorové vozy, v příštím roce doplněné právě o vagony předisponované  z vlaků do Vídně, Bratislavy a Budapešti. Díky odběru pouhých sedmi souprav Viaggio Comfort, dojde k uvolnění jen nepatrného množství vozů jezdících do Vídně a dále.

Žák do médií vysloveně lže když tvrdí, že do drah přivádí odborníky

O odbornosti řady jednotlivců v dozorčí radě a představenstvu lze vážně pochybovat. Jeden je odborový předák, další kandidát do Poslanecké sněmovny, náměstek hejtmana, a jeden měl pod palcem integrovaný dopravní systém Pardubického a Královehradeckého kraje. Odbornost pana Žemličky pro představenstvo drah je též značně slabá.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/railjet/1704-zakem-dosazene-predstavenstvo-zarizlo-nakup-osmi-dalsich-souprav-railjet-zpomali-se-i-modernizace{/qrcodegenerator}

Dopravce tak paseku, kterou ve vedení drah provedl Žák a Zelený, bude muset vysvětlovat u participujících dopravců v Maďarsku a v Rakousku, kde již existovala předběžná dohoda o nasazování jednotek Viaggio Comfort na obě větve vyjíždějící z Prahy. Zelený tak s dozorčí radou zastavuje modernizaci a obnovu vozidlového parku, sám pak ještě prohlásil, že dráhy sice modernizovat budou i nadále, ovšem v pomalejším tempu. Toto vyjádření se každopádně neslučuje s moderně vedenou firmou která se doposud snažila přeřadit vozidlový park po čtyřicetileté komunistické izolaci – na dopravce 21. století.

Zelený: je nutné zpomalit modernizace

Pomalejší modernizace povedou jen k prohlubování už tak havarijního stavu vozidel pro vnitrostátní rychlíkové spoje. Zelený byl u drah již jednou angažován. Sám stál za podpisem smlouvy před nákupem jednotek Pendolino. Dále pak za podezřelou smlouvou o odběru náhradních dílů pro všech sedm jednotek z Itálie. Nádhradní díly dnes prakticky leží ve skladech Českých drah, protože mnohé dopravce ani nepotřebuje. Zda Dalibor Zelený bude pro České dráhy přínosem, případně spíše problematickým manažerem utlumující rozvoj firmy a její modernizaci, uvidíme až časem. Čtěte v článku: KOMENTÁŘ: V osobě Dalibora Zeleného nezískávají dráhy žádného odborníka. Člověk s uměním vytvářet podivné smlouvy a dluhy

Nicméně to nemá u drah jisté nikdo. Nová vláda která vzdejde z říjnových voleb může kartami ještě značně zamíchat. Přežít ve svých funkcích nemusí jak Zelený, tak i Žemlička s pochybnou odborností.

{snippet 101}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments