I dnes, tedy v pondělí 30. prosince má Arriva nekončící řetězec problémů s provozem svých motorových vozů. Na celé trase z Liberce přes Turnov a Semily do Železného Brodu, nabírají některé spoje desítky minut až hodiny zpoždění. Některé mororové vozy nebylo možné ani dostat do provozu, Arriva tak určité spoje zrušila, tzv. nahradila svými autobusy. Na další trase nevyjede zase do kopce.
Kraji tak dochází trpělivost a vše hodlá řešit přímo s šéfem firmy Arriva Danielem Adamkou. Podle hejtmana Libereckého kraje (LK) Martina Půty, není možné dlouhodobě takový stav udržovat při životě. Vozidla nejsou řádně označena, není v nich možné zakoupit ani jízdní doklady. Další vozidla jsou značně poruchová, a dopravce je nahrazuje svými autobusy, což je podle hejtmana porušení smlouvy.
Kraj si hledá alibi, podíl viny má ale také
Ve snaze co nejvíce ušetřit, a tedy vyhnout se nabídce Českých drah která byla sice o něco vyšší, vybral si právě Liberecký kraj Arrivu. Bizarní na celé smlouvě je i fakt, že byla podepsána jen několik týdnů před jejím plnění, tedy před termínem platnosti nových jízdních řádů pro rok 2020. Nikdo tedy neřešil vhodnost kolejových vozidel.. Arriva nás na kraji ubezpečovala, že vše v pořádku a dle smlouvy dokáže vyjezdit, řekl redakci Magzine.cz zdroj obeznámený s touto problematikou.
Vlaky Arriva nemají problém ale jen v Libereckém kraji. Na Zlínsku má dopravce potíže s provozem svých vlaků prakticky od začátku – tedy 15. prosince, dodnes. Nefunguje internetové připojení, to je nutné k realizaci nákupu jízdenek. Arriva má zpoždění prakticky každý den, i zde některé spoje vynechává nebo zruší, připadně je nahradí také autobusy.
V Praze mají dynamické komplikace s vyjetím sklonově náročné tratě ze stanice Praha Dejvice do Kladna, kde mimo předepsaných 70 resp. 60 km v hodině, jezdí vlaky 40 až 50 km v hodině, a spoje nabírají zpoždění. O problému ví už i organizátor metropolitní dopravy PID, a chce jej osobně řešit s vedením dopravce. Podle vyjádření PID, vlaky Arriva „ucpávají“ celou trasu mezi Dejvicemi a Kladnem. Sklonově náročná trasa je pro motorové jednotky řady 845 velký problém, a to nezačalo ještě pořádně sněžit, sdělil PID na dotaz redakce.
„Ja bulgársky konduktér, zdrástvuj dispečér“
Zlínský kraj pohrozil vypovězením smlouvy stejně jako kraj Liberecký. Na Zlínsku je situace sice o něco lepší, kraji ale dochází trpělivost, opatrně naznačuje jednání s Českými drahami. Ještě před koncem roku odeslal dopravci vytýkací dopis, ve kterém pohrozil vypovězením smlouvy a pokutami.
Na Arrivu se v nejbližší době zaměří také Drážní úřad. Dopravce sice nechal své bulharské strojvedoucí proškolit v českém jazyce s certifikací na B1, jedná se ale o průměrné hodnocení. Bulharští strojvedoucí mají opakovaně problémy s komunikací v českém jazyce. Podle dispečerů SŽDC, jsou problémy hlavně v technické výslovnosti, a opakovaně dochází k nulové komunikaci mezi strojvedoucím a dispečery.
Podle Zlínského i Libereckého kraje, které redakce Magzine oslovila, nikdo nevěděl o skutečnosti, že Arriva bude provozovat své vlaky se strojvedoucími kteří stěží zvládají komunikaci s dispečerem. Tento fakt sice smlouvy neuvádí, vadí to ale zmíněnému Drážnímu úřadu.