Praha a Brno testují novou aplikaci pro mobilní telefony Pozor tramvaj!, která má zabránit srážkám tramvají s nepozornými chodci. Například v Brně skončí každý rok pod koly tramvají desítky lidí, v Praze i stovka. Nejčastěji je to kvůli tomu, že posouchají hudbu nebo si v telefonu něco prohlížejí a nedávají pozor. Aplikace Pozor tramvaj! má na přijíždějící vůz upozornit přímo na displeji nebo v podobě zvonku tramvají přímo do uší v případě, že má člověk sluchátka.
Dopravní podnik hlavního města začal aplikaci Pozor tramvaj! testovat už na začátku února letošního roku. Vysílací zařízení Safe, které posílá upozornění do aplikace v mobilním telefonu, je na zkoušku v 97 tramvajích na linkách 9, 11 a 22.
Tramvaje, ve kterých je zařízení umístěno, jsou označeny samolepkou „Pozor tramvaj!“ s QR kódy na stažení aplikace do chytrých telefonů s operačním systémem iOS nebo Android. Výjimečně se mohou vozy s vysílačem objevit i na dalších pražských linkách.
Dopravní podnik eviduje v Praze někdy i stovku střetů tramvají s chodci za rok. Aplikace dokáže na přijíždějící vozidlo upozornit prakticky každého, kdo má chytrý telefon, tedy i lidi za volantem nebo cyklisty. Zkušební provoz v hlavním městě má probíhat do konce června, v létě má být projekt vyhodnocen, až poté se rozhodne, zda budou zařízení instalována i do ostatních tramvají.
V Brně na lince 4
K vážné nehodě kvůli nepozornosti došlo v Brně v létě roku 2019 nedaleko tamní haly Rondo. Třináctiletý chlapec, který se díval do mobilního telefonu, vešel přímo do cesty přijíždějící tramvaje. Utrpěl středně těžká poranění a skončil v nemocnici. Podobných kolizí se kvůli nepozornosti stane v Brně kolem dvaceti ročně.
„Právě nepozornost pěších je jednou z hlavních příčin. Přála bych si, aby tato aplikace nebyla potřeba a všichni účastníci aby se plně věnovali tomu, co se děje v jejich okolí, ale bohužel realita je taková, jaká je,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS).
Dopravní podnik města Brna zahájil zkušební provoz aplikace Pozor tramvaj! v úterý 6. dubna, zařízením jsou zatím vybavena pouze vozidla na lince číslo 4. Stejně jako v případě Prahy, má i v Brně testovací provoz probíhat do konce června.
Jak aplikace funguje?
Aplikace posílá oznámení dvěma způsoby – oznámením na displej nebo zvukem v případě neaktivního displeje. „Pokud je chodec, řidič či cyklista aktivní na svém mobilu, tedy píše zprávu, telefonuje, využívá sociální sítě nebo poslouchá hudbu, vyšle mu aplikace důrazně upozornění o blížící se tramvaji nejen zvukově varovným zvoněním, ale i zobrazením varovné notifikace na displeji mobilu,“ řekl radní města pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Při poslechu hudby aplikace ztiší skladbu, přeruší ji a překryje varováním. Kromě chodců ji mohou využít také řidiči, a to například ve chvíli, kdy mají spuštěnou navigaci v mobilním telefonu. Upozornění na tramvaj se spustí, jakmile se vůz ocitne 100 až 120 metrů od uživatele. Tato vzdálenost se s ohledem na typ mobilního telefonu a sílu signálu může lišit.
Pokud však člověk mobilní telefon v danou chvíli nepoužívá vůbec, aplikace ho na tramvaj neupozorní, protože se předpokládá, že své okolí vnímá. Aplikace by neměla reagovat ani v případě, kdy jde člověk po chodníku vedle tramvajové trati, kde mu žádné nebezpečí nehrozí. Je možné nastavit i dětský režim, který hlásí blížící se tramvaj bez ohledu na aktuální využívání telefonu.
V Praze si aplikaci stáhly asi čtyři tisíce lidí
Aplikaci vyvinula společnost Safe Public Transport, která ji začala testovat v Praze. „Tam jsme již v pokročilejší fázi, kde testujeme pohybové módy a pracujeme na tom, aby byla aplikace v poslední fázi zaměřená na každého účastníka. Aplikaci si jen za první měsíc stáhly čtyři tisíce uživatelů. Odezva byla příjemná a dostali jsme spoustu nápadů na vylepšení,“ uvedl za společnost Radek Bittner.