VÝMĚNA MANAŽERŮ | Dalibor Zelený u Českých drah skončí, nahradí jej bez výběrového řízení právě Daniel Kurucz, který do vedení drah přišel už za dob působení Petra Žaludy. Jaký vlastně byl Dalibor Zelený v čele drah, do kterých nastoupil v celkem kontroverzních čistkách které ke konci léta praktikoval z odbornické vlády Zdeněk Žák?
FOTOGRAFIE | DANIEL KURUCZ | SOUČASNÝ VÝKONNÝ ŘEDITEL
Byl to předně železničář, člověk, který ve vedení národního dopravce nebyl žádným nováčkem. Stál za kontroverzním podpisem smlouvy před nákupem SC Pendolino. Na pozici nejvyššího manažera dopravce již jednou působil. Ačkoliv byl u odborné veřejnosti brán rozpačitě, stále byl železničářem, kdežto Petr Žaluda byl obchodník a manažer.
Po ne zrovna čistém a korektním odvolání Petra Žaludy, ujal se v létě postu šéfa drah právě Zelený. Hned po svém jmenování nechal zarazit objednávku druhé série vlaků Railjet, kterou v opci od ÖBB pro dráhy Žaluda získal. Zarazil také dosti zásadní modernizace vagonů pro dálkovou a mezinárodní dopravu. Předně, a to je nyní právě nejvíce aktuální, nechal si v Rakousku mezi prsty utéct nákup osobních vozů od ÖBB, konkrétně 45 vagonů, které mu přebrala konkurenční firma Radima Jančury RegioJet.
Vozy od ÖBB již u drah jezdí, jejich nákup již dvakrát realizovalo vedení drah v době působení Žaludy. Akceschopnost Zeleného tak spočinula do liknavosti a nepružném jednání s prodávajícím. Jančura nejspíš nákup vozů od ÖBB realizoval přes prostředníka.
Odchod Zeleného nebude bez komplikací
Ačkoliv současnému šéfovi drah Daliboru Zelenému skončila smlouva s koncem roku 2013, dozorčí rada prodloužení smlouvy nechtěla dále akceptovat. Na začátku ledna přitom Antonín Prachař, ale také Bohuslav Sobotka směrem k představenstvu firmy vyslal signál, ať se ve vedení drah žádné klíčové změny nedělají. Dalibor Zelený tak dostal jen dočasnou překlenovací smlouvu do konce ledna. Jeho odchod bude navíc opět zátěží pro finance Českých drah, pokud by totiž smlouvu dostal do poloviny letošního roku, musel by národní dopravce vyplácet při jeho odchodu hned dvanáct měsíčních platů na odstupném i s bonusem a náhradami.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1891-odchod-dalibora-zeleneho-muze-stat-stovky-tisic-korun-zlaty-padak-za-ktery-byl-zaluda-kritizovan{/qrcodegenerator}
Zelený tak již hraje jen o peníze. Představenstvo drah mu ještě za měsíc leden schválilo měsíční plat 300 tisíc korun. Dále se neví jak se Zeleným naložit po právní stránce. Od ledna je navíc v platnosti nový Občanský zákoník, kdy odchody z jakékoliv pozice iniciované ze strany zaměstnavatele, nejsou právě tak jednoduché jako dříve.
Občanský zákoník jednoduše nepočítá s variantou, kdy se tak často mění politická reprezentace státu, a tedy i manažerské posty v mnoha jeho institucích a firmách. V polovině minulého roku byla Česká republika přímo pokárána z Bruselu, kdy se u státních firem mění manažeři pokaždé, kdy vzejde z voleb nově ustanovená Vláda. Tento model je v Evropě zatím značně ojedinělý.
{snippet 101}
- Dalibor Zelený u Českých drah končí. Nový ministr bude chtít výběrové řízení
- Žákem dosazený Dalibor Zelený dosáhne na výši platu Petra Žaludy. Nutnost šetřit tak začíná značně pokulhávat
- PROFIL: Dalibor Zelený, nový generální ředitel Českých drah
{snippet 120}